zde najdete pouze online hry zdarma

Recenze: TERA

TERA, jedno z nejkrásnějších placených mmo s akčním stylem boje přechází ani ne rok po vydání na čistě free to play režim. Vyplatí se stáhnout si těch 30GB a zahrát si to? Ač se mi to ze začátku zdálo nemožné, tak musím říct, že ano. TERA má v sobě určité kouzlo a tím jak se svižně hraje, jak pěkně lezou levely a také díky CZSK komunitě mě tato hra chytla a to už se dlouho žádnému free mmo nestalo, mno mohu doporučit :-)
Když už si TERU stáhnete (cca 30GB) a nainstalujete, tak je potřeba jí věnovat alespoň dva dny hraní a vyexpit nejméně na level 20. Protože jinak vám nejspíš bude připadat nudná, začátek do levelu 11 kdy dostanete prvního koně, je hrozně pomalej, běháte sem a tam a je to takové na dlouho. Jak dostanete koníka, tak už to začne odsýpat. A na levelu 20 se poprvé dostanete přes lfg systém do dungeonu, glyphy do kouzel a tam teprve začíná zábava.

Prostředí je v téhle hře provedené k dokonalosti, je tu spousta míst, kdy jen zastavíte a koukáte a je těžké vybrat sem ty nej screenshoty z toho množství. Krajina je členitá, kopce a dolíky, občas lezete na stromy a nebo po žebříku, nebo vlezete dolů do jeskyní. K tomu všemu na pozadí hraje moc příjemná hudba. Dokonalej dojem kazí snad jen jízda na koni, vzhledem k tomu že jsou tu příšery neprůchodné se třebas zastavíte o žábu, nebo pokud si snažíte zkrátit cestu přeskákáním přes skály tak občas jakoby běžíte ve vzduchu. Stejně tak je tomu u provedení postaviček. Avatara vymazleného do detailu a dle libosti si zde vybere každý. Equip je opravdu detailně proveden a to včetně spodního prádla a je prostě na co se dívat, bohužel kompletní grafický styl postavy se mění cca každejch 5 levelů, i když se vám stane že se změní častěji, ale většinou jen co se týče barvy, nebo malého detailu.

Levely si v TERA zvyšujete primárně pomocí plnění questů, je jich tu spousta a i když to na začátku cca do lvl 15 nevypadá, tak můžu říct, že určitě neuděláte všechny, na vyšším levelu jsem kolikrát vynechal i celou mapu, takže je tam i jistá znovu-hratelnost. Mno, dobře je tam hlavní příběhová linie, která se vám postupně sama otvírá a vede vás na další a další místa, tyhle příběhové questy určitě doporučím splnit všechny a primárně. Cestou za jejich splněním lze pobrat boční questy a pak hurá dál. Ta hlavní linie je protkána videjkama a je i celkem zajímavá, jinak všechny ostatní questy jsou jen zabij, dones, posbírej, doprovoď někoho. Takže ano, questů je spousta, je za ně spousta odměn, ale jsou repetitivní. Expy ale lezou poměrně rychle, lvl 25 za dva dny a i do lvl 40 to leze dost rychle a to vás táhne dopředu, k tomu když už to chcete jeden den zabalit, tak vám běžně padne hodně super item na o 2 vyšší level a jedete dál.

TERA má netypickej soubojovej systém, nic se tu netargetuje a ani se to nedá, namísto toho máte uprostřed obrazovky zaměřovač jak v nějaké střílečce a hlavní abilitky máte na tlačítkách myší a ostatní na číslech. Každý sudý level si koupíte nová kouzla, většinou jen vylepšení stávajících a sem tam nějaké nové. Mno na 40levelu už mám plné 2 řady kouzel a mám uložené dvě nastavení jedno pro boj a druhé pro heal do dungu. Mno a ač mám běžně rád spousty kouzel, tak tu mě nová často jen naštvou, protože mi to při té akčnosti soubojů, kdy potřebuju rychle něco nakliknout jen rozhodí když to mám jinde (nejde to jednoduše nakliknout myší, je potřeba vědět na jaké klávese to máte) :-) Už jen proto, že běháte sem a tam, musíte utíkat z míst kam dopadnou údery bosů, nebo běžíte někoho zakliknout a vyléčit. Přiznám se, že tento styl boje mě dost baví, mnohem víc, než to targetování z jiných mmo.

Teď se podíváme na rpg prvky, co si v TERA můžete u svého avatara nastavit? Tak je tu celkem 7 různých ras, každá je jiná ač se liší převážně vzhledem (velká drsná postava, démonická, sexy, dětská, nebo jakási panda apod.), tak každá rasa má i nějaký ten pasivní bonus nebo spell. Ale je to spíš o tom, která se vám víc líbí, než o těch bonusech. Jinak jde tam trošku upravit i vzhled, primárně barva kůže vlasů a takových detailů. Vybere si každý. Dále je tu 8 povolání. Z toho Lancer a Warrior jako primárně tankové, Priest a Mystic jako healeři, Archer a Sorcerrer jako ranged dps, Slayer a Berserker jako melee dps. Osobně si myslím, že se líp expí s healerama a tankama, než s dpskama ale to je můj názor. Dále se postavy liší tím, že od 20tého levelu dostanete body na gliphy. Takže si svá kouzla které si kupujete každý druhý level můžete i vylepšit. Je tam třeba 25%dmg navíc, nebo zrychlenej cast kouzla, nebo spotřebuje míň many, nebo tyhle vlastnosti při propojení do komba. Na 20 levelu dostanete 10 bodů a pak každej level bod. Jeden glyph stojí cca 3-6 těchto bodů. Dá se to i resetovat. Ostatní věci už upravujete jen equipem kterej si seženete.

Co se výbavy týče, tak na postavičce je vidět pouze zbroj, boty a rukavice + zbraň. Sice můžete mít ještě dvoje náušnice, prstýnky a náhrdelník. Dále různé kamínky které vám do zbraně přidají útok, regeneraci života nebo many apod. Je tam i pár serepetiček co jsem zatím neviděl ani neřešil jako různé převleky. Jinak pokud je u itemu napsáno "enchantable" tak se nechá vylepšit. Tzv. naplusovat, k tomu je potřeba item stejného tieru který se tím zničí + alkahest kterej se dá koupit v obchodě. Takto to jde na +6. Občas seženete lepší a o dost dražší alkahest se kterým to jde až na +9. Pak se to ještě nějak "Lux"uje na +12, ale to jsem zatím do lvl 40 nepotřeboval a myslím si, že je to spíš pro maximální levely. Je dobré, že když se enchant nepovede, tak se nic nesníží jen to zůstane na daném +x co to bylo. Dál mají zbraně a zbroje různé bonusy, které se svitkem dají předělat na jiné. Je u toho náhoda a ty enigmatické a jiné svitky jsou drahé, takže taky až pro max levely. V tomto asi budou mít klasicky výhodu platící hráči :-)

Sběr, výroba a recyklace ... takže sbírat se v TERA dají tři druhy věcí a to: květiny, železo a energie. Není to složité, na každé mapě je jen jeden druh kytky/energie/železa kterej sbíráte, mění se to cca každých 10 levelů na lepší kytku/železo/energii. Proto je dobré pokud už vyrábíte, tak navyrábět a vylepšit dostatečně profese než přejdete na lepší druh ať nemáte plnej baťoh low level blbinama. Výroba .. ze železa děláte zbraně a zbroje (weaponsmithing, armorsmithing - zbroj a zbraně pro bojovníky), z kytek tailoring (cloth róby) a alchemy (lahvičky), z energie zase focuscrafting (kouzelné zbraně priest mystic mág) a leatherworking (kožené zbroje). Mno každá postava může dělat všechny profese, což je fajn, ale jejich využití je omezené. Vyrábět se dají jen věci na každý 5tý level, tj. 15,20,25 atd. Běžně se vám vyplatí vyrobit si věc na level kterej ještě nejste, protože pravděpodobně nebudete mít lepší, jenže z questů nebo dungeonů vám za krátko vypadne věc lepší kvality, takže je to na zvážení. Navíc stojí výroba spoustu goldů, protože abyste něco vyrobili, tak potřebujete nasbírat, což je ok, k tomu ale nejprve vytvoříte polotovar a ten se vyrobí z toho nasbíraného + se musí něco koupit u vendora, a potom ten polotovat + něco od vendora + titan runy, které jsou jen z BAM (big ass monstrum - těžká potvora, chodí se na ně běžně ve třech lidech a je těžké dostatek run nasbírat a zabere to dost času), mno a ty věci od vendora jsou na malém levelu dost drahé a pro první postavičku je to skoro škoda, protože budete pořád bez peněz. Dobrá je podle mě alchymie, protože lahvičky se hodí a máte šanci, že se vám vyrobí i super lahvičky, které jsou dvakrát tak silné než běžné a to se vyplatí. Krom toho si jde levelovat i recyklaci, tj. že rozeberete nějakej item na složky a vypadnou vám látky a kůže, ale to jsem z nedostatku goldů ani nezkoušel. (na malém lvl jsem vše prodával abych měl goldy a pak už jsem ty věci potřebné nenašel a vracet se mi na začátek se mi nechce)

Jak se hraje v partě? Od lvl 20 máte dostupné dungeony, nejsou dostupné pro každý level, ale běžně ano. Jednoduše se přihlásíte přes tlačítko u mapy a ono vám to cca do 30-60min najde partu kde je tank, heal a 3dps a vy to potvrdíte a naportuje vás to do instance, kde bojujete s bosákama, jsou tam kolikrát i nějaké ty taktiky. Za heal nebo tanka seženete grupu rychleji, občas třebas během pár minut, kdežto dps si chvilku počkají. Samo můžete postavit grupu s kamarádů a dobrat jen to co vám chybí přes lfg. Tím že je tu ten akční styl hry, tak minimálně za heal je to fakt zábava, protože musíte kurzorem označovat hlráče které chcete léčit a oni vám tam pobíhají, do toho se uhejbáte silnejm ranám bose, utíkáte před mobkama, které si tank nepobere, no sranda. V dungu pak padají modré a zlaté věci, mnohem lepší, než ty běžné. Tohle je za mě velké plus, hry kde to není (systém vyhledávání skupin do dungeonů) by mě ani nebavily. Proto si myslím, že od lvl 20 kde dostanete dungy a glyphy do kouzel, kterých i tak máte tou dobou dost je to jiná hra. Krom toho pokud někoho někde potkáte, tak na něj kliknete a dáte invite, pokud už ten někdo v nějaké skupině je (např. batlí BAM), tak se to zeptá jejich leadera jestli vás vezme a pokud dá ano tak jedete s nima. A to je super, protože většinou vám to povolí, pokud třebas nefarmí něco konkrétního třebas ty titánské runy. Na velkých levelech je dungů několik, s různou obtížností, také je tam nějaký nexus, kerý se oběvuje na různých místech apod.

PVP souboje.. na malém levelu tu můžete jen duelovat, tím že vyzvete jiného hráče na souboj. Ano pokud hrajete na pvp serverech, tak ve vybraných zónách kde je to povoleno se můžete navzájem zabíjet, ale to je takové to že přiběhne větší level a zabije vás a to mě nebaví, když už batlím nějaké moby tak na pve serveru mně při tom nikdo nezabije a naopak se k ostatním můžu přidat, myslím si, že takové volné pvp zabíjení low levlů je opruz. Mno na 60tém levelu jsou tu ale battlegroundy 15 proti 15 ti lidem, také aréna 3 na 3 (heal + dvě různé další povolání). Jde tu i vyhlásit válku gild. Čili i na pve se vyřádíte v zabíjení protihráčů ale až na max levelu, ale alespoň je to pak trošku vyrovnané a nekazí to hru.

Politika, máme akorát po volbách a nakonec podobné svinstvo uvidíme i ve hře. V TERA je politickej systém, kdy jsou jeden týden volby, další tři týdny zvolené gildy vládnou na různých mapách. Aby mohli kandidovat, tak musí lidi z gild plnit gildovní questy a ideálně ukecávat (agitovat) ostatní hráče, aby jim dali hlas. Každej hráč má jen jeden hlas. Gilda která vyhraje volby na některé mapě tam pak může zvyšovat daně, tj. zdražovat obchodníky, přidávat speciální obchodníky, vypínat obchodníky (to pak potkáte off duty - na dovolené) a na pvp serverech může i nastavovat zda je ta mapa pvp nebo ne. Tím zvyšováním daní si může dost přivydělat, protože z toho má zvolená gilda peníze, dál dostane speciální rychlé mounty apod. Je to zajímavé ale šance vyhrát mají jen ty největší gildy. I když troška agitace ... (Toto budou ještě vylepšovat a snad v tom budou ještě nějaké bitvy.)

A co komunita? Na serveru EN Fraya je několik CZSK gild, největší je gilda Sebevrazi. Jsme aktivní, pomáháme ostatním, kecáme tam, máme ventrilo apod. V gildě je asi 80 czsk hráčů online bejvá cca okolo 30 od malých levelů až po velké. Mno jistě jsou takové gildy i na pvp serverech ale o nich nic nevím. Přihlásit se k nám může každý, přes ingame social menu - guilds on server a vyhledat sebevrazi, poté klik na Apply to guild. Jde to snad cca od levelu 8, dokonce i jen s trial verzí hry.

Tak to je asi tak všechno, co jsem o této hře zjistil během hraní, každopádně když už je zdarma, tak se jí nebojím doporučit, je mnohem lepší a hezčí než běžná free mmo a mně na chvíli odtrhla i od wow na offiku a to už je co říct :-) Má samo své chyby, ale to asi každé mmo. Teďkon od 5.února bude tedy čistě F2P a snad to v tom shopíku moc neposerou. A doufejme, že to nebude moc pay to win, tím by to mohli zkazit. Mno uvidíme, každopádně ještě jednou ... věnujte této hře alespoň dva dny, poexpěte nad level 20 a uvidíte sami, zda vás chytne, já vám ji mohu jen doporučit :-)

Na závěr ještě bonusové videjko, kterak moje sestřička tahá BAM a její mrtvý přítel čeká na resurrection. (To je běžná BAM situace - nechtít ho po té snaze třebas na polovině HP pustit)

TERA
10z10 Hratelnost: 10
Grafika: 12
Zvuk: 10
Max level: 60
Měna: Gold
Questy: Více než je třeba
Minimální požadavky:
KLADY:
  • Nádherné herní prostředí
  • Detailně zpracované postavičky
  • Rozmanitost ras
  • Množství questů
  • Řada profesí
  • Super bojový systém
  • LFG systém
  • Dungeony, pvp arény
  • Rychle lezoucí expy
  • Politickej systém
ZÁPORY:
  • Questy jsou dost repetitivní
  • Profese by mohly býl lepší
  • Pvp arény jen pro max level
Download hry

Jinak hra je díky unreal enginu poměrně dobře optimalizovaná a běhá plynule s max detaily při 1600:1200 na běžném PC, které si koupíte cca za 10tisíc. (I3, 6770, 6GB ram +) Mno ale s malými detaily to běhá i na několik let starém střepu, jen to chce mít rozumnou grafiku, protože na takto detailní textury je to prostě dost náročné.

Recenze | 01.02.2013 | Autor: Jsemtady
přečteno 9083x | komentářů: 13