zde najdete pouze online hry zdarma

Recenze: Co je nového v Renesančních královstvích?

Renesanční království je velice specifická hra. Jde o plnohodnotný simulátor života s prvky RPG situovaný do druhé poloviny 15. století. Hra může být velmi rozmanitá. Záleží na každém, co si vybere a jak bude hru brát.

Vykročení do konce středověku

Když se do hry zaregistrujete, asi si všimnete, že vypadá poměrně stručně až stroze. Je tomu tak proto, že každý začíná jako chudý poutník, který přijde do města a pokud bude chtít zbohatnout, bude se muset umět otáčet. Jelikož se hra za posledních pár let o dost změnila, nejsem schopen přesně popsat pocity a možnosti současného nováčka. Co ale jistě zůstalo (a zřejmě se i zdokonalilo) je úvodní tutoriál, kterým vás provází městský mentor.

Přivítání na titulní stránce
Přivítání na titulní stránce

Novinky ve hře

Největší novinkou hry je asi zavedení nepovinného 3D plánku města (resp. měst), po kterém se můžete přirozeně pohybovat a navštěvovat jiné hráče nebo veřejné budovy. Pokud si ale vystačíte se hrou v původním textovém provedení (s pouze 2D grafikou), až na pár okamžiků plnění úkolů 3D mapu navštěvovat nemusíte.

Ukázka 3D plánku města (brněnský kostelík)

Změnily se též úrovně hráče. Původní arabskými číslicemi počítané hlavní levely jsou nahrazeny levely počítanými v číslech římských, je jich víc a přináší do hry další možnosti, o nichž se ovšem dovíte až v průběhu hraní (čtěte: sám ještě nevím, kolik a jakých těch úrovní ještě je). Česká wiki Renesančního království totiž ještě proměnou na aktuální stav neprošla. Možná právě na vás čeká role mentora nebo editora wiki, vše záleží jen na vás, jak moc se hře budete chtít věnovat.

Profil postavy
Profil postavy

Něco je jinak

Renesanční království je hra původem francouzská, čemuž odpovídá i její název. V našich zeměpisných oblastech totiž renesance nastala později, na konci 15. století jsme se v reálném světě teprve vzpamatovávali z husitských válek. Shodou okolností ale v té době vládl Jiří z Poděbrad, jehož zájmy o celoevropskou problematiku jsou poměrně známé.

Mapa nejbližšího okolí
Mapa nejbližšího okolí

Náboženské vzpoury ve hře nenajdete. Herní Evropě vévodí Aristoteliánská církev, která sice možná není zrovna vejlupek ctností, ale vcelku funguje. Můžete se duchovnu oddat, existuje spousta materiálů o této fiktivní církvi (a jejích prorocích Aristotelovi a Christosovi), jen jsou obvykle v jiných jazycích (zejména francouzštině a angličtině), v době automatického překladu ale nejsou vyloženě nedostupné ani lidem na jazyky nezaměřeným. Většina hráčů ale asi zvolí světský život, který si postupně buduje.

Práce jako na kostele
Práce jako na kostele

Zajímavé je, že měna je pro celou Evropu jednotná, i když se třeba v každé zemi jinak nazývá. Za groše nakoupíte v Brně i v Paříži. Pokud chcete, můžete po herním světě putovat a obchodovat, protože co je někde vzácné, toho je jinde přehršel. Počet komodit je poměrně bohatý, už jsem jich napočítal na 150, a to jsem zdaleka celý svět neprošel.

Malá ukázka nabídky tržiště
Malá ukázka nabídky tržiště

Proč to všechno tak trvá?

To asi napadne každého nováčka. Nejprve je třeba se ve městě naučit orientovat, pracovat, hledat si přátele a dostat se z městského slumu do vlastního domečku. Vaše postava musí zlepšit svoje vlastnosti (síla, inteligence, charisma - zvyšují se jídlem) a získat minimální počet bodů reputace, z nichž některé musí být zároveň i body důvěry - tedy získané od ostatních hráčů (zbytek můžete dorovnat reputací získanou kupříkladu prací v kostele). Práce přináší peníze - již výše zmíněné groše. Kromě kostela (kde dostanete pouhých 5 grošů za den práce, takže to opravdu slouží jen pro zvýšení reputace) můžete na začátku pracovat v dolech, lomech nebo (za zemskou minimální mzdu jako cestář či metař).

Má postava
Má postava

Jakmile splníte všechny podmínky první úrovně, můžete postoupit a pořídit si domek. Doporučuji ze začátku neutrácet za hlouposti, kupovat prakticky jen jídlo. Na šaty nebo vybavení své kóje ve slumu (později domku s doškovou střechou) je času dost. Dalším krokem je koupě prvního pole. Přestože žijete ve městě, musíte začít jako rolník. Pěstovat plodiny nebo chovat zvířata. Nejprve na jednom poli, později na dvou (to druhé je méně úrodné). Ze začátku je vhodné pěstovat rostliny, živočišná výroba je náročnější - na práci i vstupní náklady (zkoušel jsem chovat krávy, to je nejnáročnější a na druhém poli prakticky bez zisku).

Já a můj domek
Já a můj domek

Jste-li z jiných strategických a simulačních her zvyklí na doslova raketový postup v začátku hry, tak tady na to musíte zapomenout. Ještě nedávno existoval pouze jediný denní přepočet někdy ve čtyři v noci. To zůstalo, jen si už můžete práci lépe rozdělit (většina prací ale trvá 22 hodin, takže máte k dobru jen dvě hodinky). Proto se budete lopotit na poli celé týdny až měsíce. Pokud ale nejste pohodlní, můžete svoji postavu naplno oživit ve fóru.

Nabídky práce (vývěska na radnici)
Nabídky práce (vývěska na radnici)

RPG

Pokud nepočítám takzvané “minory” (až tři dílčí postavy pro fórum), budujete si zejména svoji hlavní postavu. Tou se můžete na hlavním fóru účastnit RPG hry hned od začátku. Fantazii se meze nekladou. Můžete hrát něco jako “dračí doupě”, stačí se domluvit, kdo bude RP řídit. Nebo se prostě připojit k již otevřeným vláknům, kromě “tradiční” hry na hrdiny někdy prostě stačí jen tak klábosit s ostatními hráči v hospodách (ty jsou mimochodem pro hlavní postavu k dispozici i přímo ve hře), na tržišti, v různých spolcích, veřejných budovách a podobně.

Ukázka fóra (té reklamy na konkurenční hru si prosím raději nevšímejte...)

Na fóru se potkávají doslova statisíce hráčů. Nemusíte se ale ničeho lekat. Jde o hráče z celého světa, vy se můžete zaměřit jen na svůj region (ono to bez cestování ani moc jinak nejde), starosti s počtem uživatelů musejí mít pouze herní administrátoři. Pokud budete tápat, na fóru určitě najdete dost vysvětlujících textů, které vám pomůžou v relativně svobodné hře. A aby to bylo ještě zajímavější, fór najdete hned několik. Plus českou wiki, která může být docela dobrým zdrojem informací o hře. A jsem přesvědčený o tom, že jsem ještě všechny “zdroje” nenašel.

Autentická patička fóra
Autentická patička fóra

Má hra nějaký cíl?

Ano, to je jistě legitimní otázka. Odpovím klasickou větou, že i cesta může být cíl. Nikdo nemusí skončit v Renesančních královstvích jako zemědělec. Můžete se stát měšťanem a provozovat řemeslo. Stát se starostou a pro město pracovat. Nebo kandidovat do rady Markrabství a řídit celou zemi. Můžete virtuálně studovat na virtuální univerzitě. Vybrat si svoji cestu další životem, cestovat, obchodovat, dělat církevní kariéru, no prostě je toho spousta. A až vás hra přestane bavit, můžete dožít jako král a nechat svoji postavu pohřbít v katedrále. Vyloučeno není ani to, že se stanete papežem.

Správa polnosti
Správa polnosti

Je to cesta na celá léta. Jako život sám. Hra vás sice částečně povede, ale nikomu nebude nic nutit. Chcete-li se stát profesionálním zločincem, je to jen vaše riziko. Protože jiní hráči zase budou působit jako městská nebo zemská stráž či armáda. Přímo na válku tato hra stavěná není. Ale drobné potyčky se sehrát dají. Někdy stačí jen rozdat si to se sokem v aréně Kolbiště. A jako obvykle můžou jistě existovat i další možnosti, o nichž zatím vůbec nevím.

Městské kolbiště
Městské kolbiště

Moravia magna?

Jak známe z dějepisu, česká historie v reálném světě začala vlastně na Moravě. Podobné je to i ve hře Renesanční království. Ze Zemí Koruny České je k dispozici pouze Markrabství Moravské. A v něm pouze jedno město - Brno. V tomto městě se setkávají Češi, Moravané, Slezané i Slováci. A zatím se pořád “vejdou” (i když mimochodem “trhnou” i nedalekou Vídeň, která je vůči Brnu počtem obyvatel přibližně třetinová).

Ukázka informací o městě
Ukázka informací o městě

Asi si řeknete, jak je to možné. Hra běží už pěkných pár let a další město v našich krajích hned tak nehrozí? Bohužel tomu tak je, protože stále dochází k velké fluktuaci hráčů. Prakticky stále se množství obyvatel Brna pohybuje kolem tří stovek, kolik lidí přijde, tolik odpadne (což jsou bohužel většinou titíž). Přiznám se, že i já jsem hru po špatných zkušenostech s místní úředničinou na dva roky opustil. Můžete na tom být stejně. Ale pokud má šanci k návratu i invalida s “papíry na hlavu”, zkuste se vrátit i vy. Možná se i vám nová atmosféra hry zalíbí.

Ukázka událostí
Ukázka událostí

Ještě jsem zapomněl na prémiovou měnu tokeny, jejichž prostřednictvím můžete (nákupem za reálné peníze) přece jen svoje putování hrou urychlit (a stát se třeba šlechticem). A za zmínku určitě stojí existence dvou “bratrských” her Native Kingdoms resp. Shogun Kingdoms (odehrávají se v Jižní Americe resp. Japonsku stejné doby). Pokud entuziasmus firmy Celsius vydrží, možná se ještě dočkáme dalších oblastí světa. To samozřejmě záleží i na nás hráčích, jestli vydržíme a sem tam nějaký ten token koupíme. Renesanční království možná není úplně nejlepší hra, k těm lepším se ale počítá zcela zaslouženě.

Ukázka setů oblečení
Ukázka setů oblečení

Renesanční Království