Elements je karetní hra na způsob Magic the Gathering (MTG), ve které si sestavíte balíček karet obsahující bytosti, kouzla a permanenty s různými schopnostmi, se kterými potom bojujete proti jinému hráči, nebo proti počítači.
Registrace do hry vás vůbec ničím neotravuje, musíte uvést jen jméno, heslo a poté ihned hrajete. Email je nepovinný, takže žádné zdržování, žádné čekání na potvrzení emailem ani nic podobného.
U této hry mě hned ze začátku překvapilo velké množství elementů (sad karet), které dostanete na výběr. Je jich totiž hned 12. U spousty her se používají názvy elementů, které už nikoho nepřekvapí, jako je oheň, voda, země atd. Ale zde jsou i originální elementy, které už tak časté nejsou (čas, gravitace, život...).
Na druhou stranu množství karet u každého elementu není nijak extra velké, v základu jen kolem patnácti. Samozřejmě to není konečné číslo, nové vzácné karty lze získat později ve hře jako odměnu za quest nebo z losování. A kromě toho lze karty ještě vylepšovat, takže tím se počet zvyšuje, ale stejně je to rozdíl proti MTG, ve kterém jsou tisíce karet.
Základní obrazovka s výběrem levelů
Ale můžu vás s klidem ubezpečit, že menší počet karet vůbec ničemu nevadí a naopak je to možná i lepší v tom smyslu, že si karty pomalu zapamatujete a nemůže se stát, že proti vám oponent vytáhne nějakou ultimátní neznámou kartu, se kterou si neporadíte.
Tvorba balíčku
Po spuštění hry, která se spouští v prohlížeči s flashovým pluginem, povedou vaše kroky ke tvorbě prvního balíčku. Do začátku dostanete sadu základních karet, podle druhu vybraného elementu. Ten se dá později změnit, takže nemusíte dlouho vybírat. Karet musíte mít minimálně 30 a maximálně 60 a co nejvhodněji namíchané tak, abyste měli dostatek many (zde je nazvána jako quanta) a dokázali se bránit a útočit. Ohledně výroby nejlepšího balíčku se vedou sáhodlouhé diskuze a na internetu se dají najít stovky těch zaručeně nejlepších.
Jakmile máte balíček hotový, můžete se pustit do hry. Ze začátku doporučuji hru proti počítači, jinak budete urychleně smeteni do hrobu a přijdete o pracně vydělané peníze. Na výběr jsou levely 0 až 4 a poslední, ve kterém hodně dlouho nevyhrajete a ani do něho ze začátku nemůžete, je False God. Level 0 je tréninkový a je to takový tutorial, ve kterém vám hra sama ukáže, co je k čemu a jak hrát. Nepřítel prakticky nic nedělá, takže je to snadné a také za to nedostanete žádnou odměnu – respektive dostanete jeden electrum (herní měna). Zato na levelu 2 už začíná přituhovat ale s dobrým balíčkem nebude problém úspěšně hrát až do levelu 3. Level 4 je hodně tuhá záležitost a tam se odvažují jen hráči, kteří tuto hru opravdu umí a do posledního levelu False God se vrhne jen šílenec a pouze s vylepšenými kartami.
Nahoře je balíček, dole dostupné karty
Od obtížnosti level 2 se musí platit (herní měnou) za to, abyste byli puštěni do hry. Když potom hru úspěšně dokončíte, dostanete přibližně dvojnásobek electrum nazpět. Říkám přibližně, protože vaše odměna se může lišit podle toho, s jakou životností hru dokončíte. Pokud vyhrajete s plnou životností, tak se vaše odměny zdvojnásobují (skóre a electrum) a naopak pokud vyhrajete s 1 hp, dostanete polovinu odměny.
Hra proti počítači
Na začátku každé hry hráč začíná se základními 100 HP, kdežto počítačový nepřítel může mít až několikanásobně víc, podle obtížnosti. Po odstartování hry se vylosuje hráč, který bude začínat a ten začne vykládat karty. V ruce jich může mít maximálně 8, ale pokud žádnou nevyloží, musí jednu zahodit. Karty může vykládat pokud mu na ně stačí quanta. Počet druhů quant je stejný jako počet elementů a kolik jich budete mít k použití, záleží jen na vás. Quanta se vyrábí několika způsoby. Zaprvé na to má vliv element, který jste si vybrali na začátku a který se vám zobrazuje u balíčku. Tento vybraný element generuje každé kolo jednu quantu v této barvě. To by samosebou nikdy nestačilo a tak jsou zde speciální karty (pillary), jejichž vyložení nestojí nic a každé kolo generují vybraný typ quanty.
Tímto způsobem lze získat potřebný počet quanty na vyložení dražších karet, ale existují i některé karty a bytosti, které žádnou quantu nepotřebují, ale jsou to převážně hodně slabé karty. To ale neznamená, že by tam byly k ničemu. Při využívání komb se i tyto zdánlivě nepoužitelné karty velice hodí (většinou jen na to, abyste je sami mohli zničit a tím získali výhodu, která se aktivuje, když se nějaká karta zničí).
Ale né, blíží se moje smrt. Královna dokáže každé kolo vyrobit další světlušku.
Bytosti jsou bytostmi hlavně proto, že ve většině případů mohou útočit a tím pádem vám zařídit výhru nad nepřítelem. Každá bytost má dva hlavní atributy a těmi jsou útok a obrana. Útok udává množství zranění, které způsobí nepříteli při útoku. Obrana je důležitá v případě, že na bytost někdo útočí a snaží se ji zabít. Pokud obrana klesne na nulu, bytost zemře.
Pod hlavní hrací plochou je místo na permanenty, což jsou právě ony pillary generující quantu, nebo různé artefakty. A vedle vámi vybraného znaku elementu jsou ještě dvě políčka, do kterých můžete dát další speciální typy karet typu štít nebo zbraň. Štít většinou nějakým způsobem ochraňuje hráče, například snižuje úspěšnost nepřátelského útoku na 50%, nebo útok zcela na několik kol blokuje a zbraň zase sama každé kolo útočí na oponenta, případně má ještě navíc nějakou vlastnost, třeba útok na bytosti nebo léčení.
Ability, vlastnosti karet
Karty však mohou mít i další podpůrné vlastnosti, které můžete aktivovat za předem učené množství quanty (např. nakažení cizí bytosti nebo hráče jedem, rozdvojení se, přidání útoku a obrany atd.) a zde se teprve ukáže, jak správně máte nakombinovaný balík. Například v bílém balíčku můžete mít bytost Pegasus, která má schopnost zdvojnásobit svůj útok a obranu, ale potřebuje k tomu modrou quantu. Ale přidávat pillary na výrobu modré quanty jen kvůli jedné schopnosti je zbytečné, takže co to nakombinovat i s modrými bytostmi? A už se začíná taktizovat.
Jakmile vyložíte na hrací plochu vše co jste mohli nebo chtěli, stačí zmáčknout mezerník, provede se veškerý váš útok a hraje nepřítel. Ten poté zase předá hru vám, líznete si kartu a takhle to pokračuje až do smrti jednoho z vás. Útočící bytosti útočí přímo na životnost hráče, nikoli na vyskládané nepřítelovi jednotky, takže to, že má někdo hromadu bytostí nemusí vůbec znamenat, že mu to nějak pomůže v obraně, protože na obranu se tady moc nehraje. Samozřejmě, že pokud máte speciální kouzlo, lze potom ze své bytosti udělat živý štít a ta potom chrání i hráče. K tomu se ale využívají bytosti, které mají minimální útok (1) a velkou obranu (25). Tímto stylem, lze například získat o 25 HP více. Ale může se použít i jako útočná bytost, pokud se pořádně nabufí a zkuste si něčím zničit bytost s obranou 25. Takovou bytost je už lepší si ukrást nebo zkopírovat, než ji zabíjet.
Vylosoval jsem si novou kartu - zombu
Hra končí, když jeden z hráčů ztratí veškerou životnost nebo mu dojdou karty k lízání. Pokud jste tím výhercem vy, tak si v závislosti na vybrané obtížnosti můžete zatočit losovacím zařízením (počet zatočení je ve vyšších levelech větší), ve kterém máte 5% šanci na to, že vám padnou tři stejné symboly karet a pokud se tak stane, tak vylosovanou kartu získáte. Tímto způsobem můžete získat i karty, které normálně koupit nejdou a vždy se losuje z karet ze stejného elementu, který měl poražený nepřítel. A když si vylosujete stejné jen první dva symboly, tak se alespoň zvýší vaše odměna – množství electrum a skóre.
PVP
Při PVP bitkách se můžete rychle obohatit o velké množství electrum a skóre, ale také velmi rychle zchudnout. Skóre sbíráte k tomu, aby se vám zvyšoval váš level. Při PVP tak můžete rozlišit dobré hráče od těch horších a hlavně na tom závisí vaše odměny. Za poražení slabého hráče dostanete malou odměnu a naopak, za poražení silného dostanete odměnu větší. Skóre a electrum nejsou pevně dané, takže když budete často prohrávat, bude se vám level snižovat a můžete skončit na mizině. Proto je nutné dávat si pozor jak a s kým hrajete.
PVP módy jsou celkem tři. V prvním módu se hraje pouze s nevylepšenými kartami, ve druhém se hraje s čímkoli vás napadne a třetí mód je zcela bez odměn a slouží k hraní mezi hráči, které si přímo vyberete (například pokud chcete hrát proti kamarádovi). Normálně se vám totiž přiřadí soupeř náhodně, aby se dva lidé nemohli domluvit a expit se.
Mě se třeba stalo to, že jsem s nabušeným balíkem hrát proti hráči, který celkem odehrál 20 her, většina z toho byly prohry a electrum měl v mínusu. Říkal jsem si, že to bude snadná výhra, jenže on ani nezačal hrát a v takovém případě převezme hru počítač, který mne následně rozdrtil, že jsem si ani neškrtl. A naopak jsem sejmul skvělého hráče s poměrem výher a proher kolem 1500/200 a dostal tučnou odměnu. Pravda, menší roli v tom hrálo to, že na začátku dostal do ruky jen jeden pillar, ale výhra je výhra.
Jestli tohohle hráče porazím, bude za to tučná odměna
Poslední PVP možnost je Aréna. Není to až tak úplně PVP, ale rozhodně se jedná o zajímavou možnost. V této části dostanete pár karet, kterých se ale nemůžete zbavit a musíte je v balíčku použít, což vám rozhodně naruší vaši běžnou strategii. Musíte si zde složit co nejsilnější balíček, za který ale nebudete hrát vy, ale počítač. Jako bonus si můžete vylepšit HP, zvětšil množství vylepšených karet, zvýšit produkci quanta vámi vybraného základního elementu nebo umožnit lízání si dvou karet najednou. Tyto vylepšení ale stojí skillpointy a těch pro začátek moc nemáte, takže vystačí maximálně na mírné zvýšení HP.
Jakmile máte tento speciální balíček hotový, může se stát, že se vylosuje jako soupeř pro hráče v aréně a pokud balíček vyhraje, získá odměnu, lepší pozici v žebříčku a hodnocení. Vyhrané množství electrum si můžete vybrat, takže vám to může slušně vydělávat. Například můj balíček dokázal vyhrát jednou za dva dny a vydělal mi úctyhodné 2 electrum. Potřebuji to ještě vypilovat. A nemyslete si, že balíček vyšperkujete a navždy bude nejlepší. Každým dnem se mu zvyšuje stáří a čím je starší, tím mu ubývají výhody (například HP), takže se určitě stane porazitelným (při stáří 6 dní odečítá 64 HP).
Aréna
Pokud nechcete stavět balíček do arény, můžete si arénu vyzkoušet sami. Existují celkem čtyři obtížnosti a pokud vyhrajete předem určené množství zápasů bez prohry, čeká vás speciální losovací zařízení s vzácnou odměnou. Protihráč vám bude vylosován náhodně a pokud budete chtít jiného, musíte hru jedině předem vzdát, což vám strhne nějaké skóre a electrum.
Questy
Questy mne v této hře překvapili nejvíce tím, že tam vůbec nějaké jsou. Je jich sice velmi málo (asi 5), ale lepší než nic. Hlavně jde o to, nahrát nějaké skóre a jakmile to dokážete, můžete quest dokončit a dostanete odměnu v podobě několika electrum a případně nějakou kartu.
Oracle
Jednou denně můžete navštívit věštírnu, ve které lze získat nějaké náhodné bonusy, nebo dokonce i kartu. Stačí jednou kliknout a dostanete pár electrum a nějaké vyvěštěné info o tom, kdo by pro vás byl vhodný soupeř a ještě můžete dostat peta, samozřejmě v podobě karty, která bude už automaticky vyložena na vašem stole k vašim službám. Vydrží tam ale pouze na tři kola.
Moje nabufené příšerky jsou nezastavitelné
Nedostatky
Za celou dobu hraní jsem nenarazil na žádné chyby, ale určitě by hra ještě šla vylepšit, například o nějaký log, kde by bylo vidět, co se v poslední době stalo. Teď mi něco sežere kartu a pokud nejsem ve střehu, tak nemusím ani zjistit co se stalo a ani už nemusím vědět, co mi to vlastně právě chcíplo.
Také při hraní PVP dost trvá, než druhý hráč odehraje. Je to způsobeno tím, že jakmile hráč udělá vše co chtěl a ukončí své kolo, začnou se všechny jeho akce přehrávat druhému hráči a teprve až se všechny dokončí, druhý hráč začne hrát. První tedy čeká 2x tak dlouho, protože jeho hra je ve skutečnosti přehrána 2x, i když jednou ji provádí počítač a značně rychleji.
Zpracování
Zpracování webu je hrozné a rozdělené na wiki a fórum, takže se tam člověk snadno ztratí. Každopádně je tam velmi mnoho informací, takže tam opravdu najdete všechno. Ale nás zajímá hlavně zpracování hry samotné a to je na celkem běžné úrovni. Většinu informací máte na jedné obrazovce, která se může ze začátku zdát trochu nepřehledná, ale jde jen o zvyk.
Každopádně grafika karet je perfektní. Jednotlivé příšerky, znaky a symboly jsou nádherně vykreslené, že jsem se na ně nemohl vynadívat. Na bitevním poli (hracím stole) se po ukončení kola všechno efektně animuje, čísílka přiskakují a odskakují a každou kartou, která něco zrovna vyrábí, projede barevná aura.
Po zvukové stránce musím říct jedno – dokonalost. Je to pouze karetní hra, ale už úvodní hudba je velice příjemná a veškeré zvuky ve hře jsou originální a tak čisté, že se odlišují od všeho co jsem v poslední době slyšel.
Závěrem
Elements |
10z10 |
Hratelnost: 10
Grafika: 9
Zvuk: 10
|
Max level: 0
Měna: Electrum
Questy: Málo
|
Minimální požadavky:
|
KLADY:
- návykové
- výborné zvuky
- krásně nakreslené obrázky karet
- okamžitá registrace
- mnoho elementů
ZÁPORY:
|
Download hry |
Elements je taková nenápadná hra, ale velmi návyková a zábavná. Díky tomu, že můžete vytvářet spousty kombinací karet a přicházet tak na nové a nové taktiky proti hráčům nebo počítači, vás tato hra jen tak neomrzí. Nemluvě o možnosti vylepšení karet, které je pekelně drahé (1500 electrum) a díky kterému buďto kartám snížíte množství potřebné quanty pro vyložení nebo zvýšíte jejich schopnosti a tím se můžete odvážit mezi silnější hráče.
Jednotlivé souboje nejsou dlouhé a tím pádem nikdy nenudí. Sice i zde hraje svou roli náhoda, která vám někdy zařídí prohru i s dobrým balíčkem, ale to u tohoto typu hry jinak nejde.
Recenze | 25.10.2011 | Autor:
Rotačák
přečteno 4321x | komentářů: 20