Firma Gaikai dospěla k názoru, že stahovat a instalovat MMO hry postaru je nudná a dlouho trvající zkušenost, kterou chce časem nahradit trendem novým, totiž streamováním her.
Představte si, jak si čtete článek o nějaké MMO na webu MMO hrám věnovaným - třeba u nás právě - a něco vám přijde zajímavé. Uděláte si mentální poznámku do neuronu č. 5263306347, že by to mohlo být zajímavé a zapamatujete si, až se hra objeví, že máte navštívit homepage projektu, hru stáhnout, zaregistrovat se, nainstalovat ji a zkusit. Tedy, tak by to mohlo nadále fungovat u průměrné zpátečnické produkce, firma Gaikai ale tvrdí, že budoucnost je ve streamování her.
Jak by to tedy bylo ponovu? Pod článkem by byl jediný link, který by otevřel okno s hrou a to je vše - žádné další operace a 5 formulářů. Jen by se otevřelo další okno s testovací verzí hry - cvaknete na to a rázem jste ve hře. Ráj? Nikoliv, podle firmy Gaikai technologická nutnost dnešní doby...
Celé to řešení má spoustu předností - od zájmu po otestování hry by utekly pouhé sekundy, vaše zvědavost by byla okamžitě ukojena a odpadlo by také zkoušení, zda vyhovuje vaše PC specifikacím. Jestliže si říkáte, že je to hudba daleké budoucnosti, tak vás musíme opravit, budoucnost to byla donedávna. V posledních letech se ale tzv. cloud-computing rozhodl vzít útokem oblast businessu a podnikání, není tedy divu, že si jej všimli i autoři her a potažmo jejich distributoři.
Vedoucím firmy Gaikai je Dave Perry, jenž je herní veterán stojící za hrami jako třeba
Earthworm Jim nebo
Age of Conan. Pracoval na trhu herní zábavy v oblasti konzolí i PC a přiznal se, že měl vždy v srdci velké místo právě pro MMO hry a projekty. V roce 2006 vyrazil dokonce na asijský MMO trh, aby nasál aktuální MMO trendy i modely v Číně a Korei. Obecně je free-to-play trendem nadšený, ale to není tématem dnešního pojednání. Zmínit jej ale i přesto musíme, protože se po návratu domů rozhodl tento model zavést také ve své vlastní firmě: “Je to celé velmi pro-hráčské, platit pouze za věci, jaké chcete...” Stal se tak jedním z prvních, ne-li úplně prvním, šiřitelem free-to-play filozofie v doposud existujícím mračnu předplacenek.
Jako každému jinému v MMO herní branži, i Perrymu bylo dokonale jasné, že jestli chce mít s čímkoliv úspěch, musí tam přilákat co nejvíce hráčů. A když mnohokrát během své praxe zažil a viděl hráče, kteří byli nadšení nějaku novou hrou, ale odrazoval je 5 GB download, došlo mu, že zde zbytečně ztrácí spousty zájemců.
Jde o to, že když hráč hru testuje, ta by se měla snažit jej zaujmout a ne odradit. A právě k odrazení směřuje běžný postup při testování nějaké MMO. Kdo by to nezažil sám: nejprve zjistíte, že má hra 5 GB a její první patch 6 GB, pak musíte vypsat 34 formulářů trojmo, odsouhlasit Disclaimer, postahovat dalších 8 patchů a mezitím stále jen čekat a čekat a říkat si, jestli to za to celé vlastně stojí... Když se ke hře konečně dostanete, tak zjistíte, že nějaký blb blokuje kolektivní IP, z níž hrajete, kvůli nějakému spammerovi atd. atd.
Perry si byl vše výše řečeného velmi dobře vědom, jelikož jako MMO hráč podobné věci sám často zažíval. Rozhodl se tedy zariskovat a založit Gaikai. To byl trochu riskantní podnik, ale co není, že ano... Koncept “přinést hru hráči okamžitě” byl ale příliš lákavý, nežli aby se Perry zalekl. Gaikai tedy zainvestovala do cloudových streamovacích technologií, takže hry začala nabízet přímým odesláním hráči bez prostředníka nebo klienta a jeho downloadu. Gaikai dnes není jedinou firmou na trhu nabízející podobný druh hostingu, takže se snaží poskytnout (myšleno mezi konkurencí) tyto služby nejlepší. Zprvu zde hráči našli pouze staré známé Flashovky stokrát jinak, ale dnes již není omezena pouze na tento typ MMO.
Zajímavé je zařazení firem podobných Gaikai z pohledu hráče. Jde o to, že to není ani autor ani distributor hry! Pouze jakýsi mezi-prostředník mezi oběma. Cílem celé snahy je nabídnout zákazníkovi službu k vyzkoušení/hraní. Zákazník by se prostě při zkoušení/hře neměl namáhat a čekat déle, nežlo jak věci trvají třeba na YouTube při přehrávání prvního videa.
Pokud tedy díky aplikaci moderních technologií má hra dojem i rychlost té hrané z oficiálního klienta, proč toho nevyužít? Slušná rychlost pro kvanta hráčů ale není levná záležitost - 24 datových center po celém světě a služby poskytované 84 zemím naznačují, že investice musely být opravdu obrovské. Latence je ale prý neznatelná, takže průměrný hráč s rychlým připojením ani nepozná, že nehraje klasicky přes stáhnutého klienta.
Služeb Gaikai již dnes využívají jména jako Walmart, EA Origin, YouTube, Best Buy a další. Trend je ale rostoucí, takže je pravděpodobné, ba jisté, že se s podobně koncipovanými hrami budeme setkávat stále častěji. Nakonec, věci k tomu i spějí a dozrávají: PC jsou díky více jádrům schopny v pohodě utáhnout i aplikace spouštěné v browserech, internetové připojení již nestojí tisíce a nemá 4 kB/s a nesmíme zapomenout ani na množící se počet firem a jejich her, jenž jsou nabízeny vedle verze s klientem také v této streamované a webové. Kdoví, možná jednou budeme na klientové verze hledět se stejným údivem, jako dnes na ty webové...
Perry předvedl streamování WoW do iPadu, které bylo skutečně bleskurychlé. To je ale Perrymu pořád málo. Jeho ultimátní quest a tažení totiž spočívá v tom, že usiluje o to, aby naprosto všechny hry v branži byly pro hráče díky streamingu a cloudovým technologiím takto snadno a kdekoliv dosažitelné.
Patrně největší výzva bude čekat na autory streamovaných her v tom, jak zajistit na jednu stranu dostatečně velký svět a na tu druhou, jak minimalizovat downloady. Pokud ale bude vše inteligentně navrženo a dobře programátorsky ošetřeno, není v tom dnes problém - proč nestáhnout první kapitolu hry během toho, když ještě přemýšlíte, zda budete radši Elf nebo Ork nebo jaké bude mít hrdina boty... ?
Z větších a známějších her na trhu využívá služeb Gaikai i několik nám dobře známých firem a her. Tak třeba WB a Turbine u
Lord of the Rings Online a
Dungeons and Dragons Online. Platí, že je na zákazníkovi, jak moc a komu chce hru distribuovat, není pak tedy problém ani s tím, když třeba taková Turbine chce vybrat na beta-test konkrétní kandidáty a jiná firma zase streamovatelnou hru vystaví na web prostě pro všechny jako bonus k té klasické.
Perry rovněž zmínil zajímavé výsledky jistého MMO herního pokusu: celých 31 % těšících se MMO hráčů hru z nějakého důvodu ve finále ani nezkusí a 34 % lidí vyplňujících formuláře tam stejně neuvádí pravdivé údaje. Vlastně to tak trochu chápeme - ze strany hráče je před vyzkoušením patrná jistá váhavost a neochota odesílat o sobě přesné údaje tehdy, když ještě ani nevíte, zda vás hra bude bavit...
Abychom to tedy celé sesumírovali, jak to bude fungovat v praxi? Jakmile cvaknete na “Vyzkoušet demo”, hra se otevře jako Java applet v jiném okně a testovací verze se spustí rovnou a bez downloadů. Testovací verze nepožaduje po hráči žádné údaje, což jej jednak nezdržuje a za druhé mu umožňuje přejít do hry rychleji. No a po autory nastavitelné době (nebo dosažení jiné podmínky - level cap, určité místo, quest, ...) se objeví dotaz, zda si hráč přeje uložit aktuální stav a načíst celou hru.
přečteno 2020x | komentářů: 3