zde najdete pouze online hry zdarma

Instantní MMO ve vašem browseru

Firma Gaikai dospěla k názoru, že stahovat a instalovat MMO hry postaru je nudná a dlouho trvající zkušenost, kterou chce časem nahradit trendem novým, totiž streamováním her.
Představte si, jak si čtete článek o nějaké MMO na webu MMO hrám věnovaným - třeba u nás právě - a něco vám přijde zajímavé. Uděláte si mentální poznámku do neuronu č. 5263306347, že by to mohlo být zajímavé a zapamatujete si, až se hra objeví, že máte navštívit homepage projektu, hru stáhnout, zaregistrovat se, nainstalovat ji a zkusit. Tedy, tak by to mohlo nadále fungovat u průměrné zpátečnické produkce, firma Gaikai ale tvrdí, že budoucnost je ve streamování her.

Jak by to tedy bylo ponovu? Pod článkem by byl jediný link, který by otevřel okno s hrou a to je vše - žádné další operace a 5 formulářů. Jen by se otevřelo další okno s testovací verzí hry - cvaknete na to a rázem jste ve hře. Ráj? Nikoliv, podle firmy Gaikai technologická nutnost dnešní doby...

Celé to řešení má spoustu předností - od zájmu po otestování hry by utekly pouhé sekundy, vaše zvědavost by byla okamžitě ukojena a odpadlo by také zkoušení, zda vyhovuje vaše PC specifikacím. Jestliže si říkáte, že je to hudba daleké budoucnosti, tak vás musíme opravit, budoucnost to byla donedávna. V posledních letech se ale tzv. cloud-computing rozhodl vzít útokem oblast businessu a podnikání, není tedy divu, že si jej všimli i autoři her a potažmo jejich distributoři.


Vedoucím firmy Gaikai je Dave Perry, jenž je herní veterán stojící za hrami jako třeba Earthworm Jim nebo Age of Conan. Pracoval na trhu herní zábavy v oblasti konzolí i PC a přiznal se, že měl vždy v srdci velké místo právě pro MMO hry a projekty. V roce 2006 vyrazil dokonce na asijský MMO trh, aby nasál aktuální MMO trendy i modely v Číně a Korei. Obecně je free-to-play trendem nadšený, ale to není tématem dnešního pojednání. Zmínit jej ale i přesto musíme, protože se po návratu domů rozhodl tento model zavést také ve své vlastní firmě: “Je to celé velmi pro-hráčské, platit pouze za věci, jaké chcete...” Stal se tak jedním z prvních, ne-li úplně prvním, šiřitelem free-to-play filozofie v doposud existujícím mračnu předplacenek.

Jako každému jinému v MMO herní branži, i Perrymu bylo dokonale jasné, že jestli chce mít s čímkoliv úspěch, musí tam přilákat co nejvíce hráčů. A když mnohokrát během své praxe zažil a viděl hráče, kteří byli nadšení nějaku novou hrou, ale odrazoval je 5 GB download, došlo mu, že zde zbytečně ztrácí spousty zájemců.

Jde o to, že když hráč hru testuje, ta by se měla snažit jej zaujmout a ne odradit. A právě k odrazení směřuje běžný postup při testování nějaké MMO. Kdo by to nezažil sám: nejprve zjistíte, že má hra 5 GB a její první patch 6 GB, pak musíte vypsat 34 formulářů trojmo, odsouhlasit Disclaimer, postahovat dalších 8 patchů a mezitím stále jen čekat a čekat a říkat si, jestli to za to celé vlastně stojí... Když se ke hře konečně dostanete, tak zjistíte, že nějaký blb blokuje kolektivní IP, z níž hrajete, kvůli nějakému spammerovi atd. atd.


Perry si byl vše výše řečeného velmi dobře vědom, jelikož jako MMO hráč podobné věci sám často zažíval. Rozhodl se tedy zariskovat a založit Gaikai. To byl trochu riskantní podnik, ale co není, že ano... Koncept “přinést hru hráči okamžitě” byl ale příliš lákavý, nežli aby se Perry zalekl. Gaikai tedy zainvestovala do cloudových streamovacích technologií, takže hry začala nabízet přímým odesláním hráči bez prostředníka nebo klienta a jeho downloadu. Gaikai dnes není jedinou firmou na trhu nabízející podobný druh hostingu, takže se snaží poskytnout (myšleno mezi konkurencí) tyto služby nejlepší. Zprvu zde hráči našli pouze staré známé Flashovky stokrát jinak, ale dnes již není omezena pouze na tento typ MMO.

Zajímavé je zařazení firem podobných Gaikai z pohledu hráče. Jde o to, že to není ani autor ani distributor hry! Pouze jakýsi mezi-prostředník mezi oběma. Cílem celé snahy je nabídnout zákazníkovi službu k vyzkoušení/hraní. Zákazník by se prostě při zkoušení/hře neměl namáhat a čekat déle, nežlo jak věci trvají třeba na YouTube při přehrávání prvního videa.

Pokud tedy díky aplikaci moderních technologií má hra dojem i rychlost té hrané z oficiálního klienta, proč toho nevyužít? Slušná rychlost pro kvanta hráčů ale není levná záležitost - 24 datových center po celém světě a služby poskytované 84 zemím naznačují, že investice musely být opravdu obrovské. Latence je ale prý neznatelná, takže průměrný hráč s rychlým připojením ani nepozná, že nehraje klasicky přes stáhnutého klienta.

Služeb Gaikai již dnes využívají jména jako Walmart, EA Origin, YouTube, Best Buy a další. Trend je ale rostoucí, takže je pravděpodobné, ba jisté, že se s podobně koncipovanými hrami budeme setkávat stále častěji. Nakonec, věci k tomu i spějí a dozrávají: PC jsou díky více jádrům schopny v pohodě utáhnout i aplikace spouštěné v browserech, internetové připojení již nestojí tisíce a nemá 4 kB/s a nesmíme zapomenout ani na množící se počet firem a jejich her, jenž jsou nabízeny vedle verze s klientem také v této streamované a webové. Kdoví, možná jednou budeme na klientové verze hledět se stejným údivem, jako dnes na ty webové...


Perry předvedl streamování WoW do iPadu, které bylo skutečně bleskurychlé. To je ale Perrymu pořád málo. Jeho ultimátní quest a tažení totiž spočívá v tom, že usiluje o to, aby naprosto všechny hry v branži byly pro hráče díky streamingu a cloudovým technologiím takto snadno a kdekoliv dosažitelné.

Patrně největší výzva bude čekat na autory streamovaných her v tom, jak zajistit na jednu stranu dostatečně velký svět a na tu druhou, jak minimalizovat downloady. Pokud ale bude vše inteligentně navrženo a dobře programátorsky ošetřeno, není v tom dnes problém - proč nestáhnout první kapitolu hry během toho, když ještě přemýšlíte, zda budete radši Elf nebo Ork nebo jaké bude mít hrdina boty... ?

Z větších a známějších her na trhu využívá služeb Gaikai i několik nám dobře známých firem a her. Tak třeba WB a Turbine u Lord of the Rings Online a Dungeons and Dragons Online. Platí, že je na zákazníkovi, jak moc a komu chce hru distribuovat, není pak tedy problém ani s tím, když třeba taková Turbine chce vybrat na beta-test konkrétní kandidáty a jiná firma zase streamovatelnou hru vystaví na web prostě pro všechny jako bonus k té klasické.

Perry rovněž zmínil zajímavé výsledky jistého MMO herního pokusu: celých 31 % těšících se MMO hráčů hru z nějakého důvodu ve finále ani nezkusí a 34 % lidí vyplňujících formuláře tam stejně neuvádí pravdivé údaje. Vlastně to tak trochu chápeme - ze strany hráče je před vyzkoušením patrná jistá váhavost a neochota odesílat o sobě přesné údaje tehdy, když ještě ani nevíte, zda vás hra bude bavit...

Abychom to tedy celé sesumírovali, jak to bude fungovat v praxi? Jakmile cvaknete na “Vyzkoušet demo”, hra se otevře jako Java applet v jiném okně a testovací verze se spustí rovnou a bez downloadů. Testovací verze nepožaduje po hráči žádné údaje, což jej jednak nezdržuje a za druhé mu umožňuje přejít do hry rychleji. No a po autory nastavitelné době (nebo dosažení jiné podmínky - level cap, určité místo, quest, ...) se objeví dotaz, zda si hráč přeje uložit aktuální stav a načíst celou hru.
Článek | 15.03.2012 | Autor: Petr Hájek
přečteno 2020x | komentářů: 3

Komentáře

Pro psaní komentářů se nejprve přihlaste.


Rotačák lvl46 p21 15.03.2012 13:25:41
nahlásit | odpovědět
Cloudová pařba je dobrý nápad, jen je potřeba rychlý internet. Ale jinak to má asi jen samé výhody, nic to nezabírá na disku a je to hned k dispozici, jako by člověk měl hru nainstalovanou.
Dzadam lvl12 p7 17.03.2012 22:46:48
nahlásit | odpovědět
Kdyby radsi vylepsovali hry... Kdyz je nekdo ochotnej cekat na hru 3 roky, nez ji vyrobej, tak nejakych par hodin downloadu uz podle me problem neni. Az vyrobej "dokonalou" MMORPG, tak si ji milerad stahnu, a dokonce i koupim. :D
lucky lvl15 p1 19.05.2012 23:41:06
nahlásit | odpovědět
Tak to si na tu "dokonalou" počkáš hodně dlouho.. :-D
PS: až ji objevíš dej mi vědět...
Nejnovější screenshot
Nejnovější screenshot
Ovládací panel
Přihlašovací jméno:
Heslo:
zapomněli jste heslo? zaregistrujte se zde
Nejnovější zpráva z chatu
Nejnovější článek z blogu uživatelů
Miničlánky
07.04.2018 | Mininovinky
Hra přidána do seznamu: Murnatan
29.01.2018 | Rozdělování bodů
ACE Online: Rozdělení statů level 1 - 26
18.07.2017 | Mininovinky
Hra přidána do seznamu: Dreadnought
24.12.2016 | Mininovinky
Hra přidána do seznamu: Zula
23.12.2016 | Mininovinky
Hra přidána do seznamu: Sword Saga
21.12.2016 | Mininovinky
Hra přidána do seznamu: Call of Gods
20.12.2016 | Mininovinky
Hra přidána do seznamu: Dragon Pals
19.12.2016 | Mininovinky
Hra přidána do seznamu: LawBreakers
Nejnovější minirecenze
BattleKnight
0 z 10
Nejnovější komentáře
Rift
2 gc3non: Umírá to....:)
TERA
2 Trenak: Top.
Shaiya
1 gc3non: Toto je klasika.
Neverwinter
1 gc3non: Zlato!
Recenze: Vindictus
48 Trenak: Top.
Rift
1 gc3non: Seratos?
Rift
2 gc3non: Strom :-D asi.
Rift
2 otakar: Souhlasím,bohužel:(
Nejnovější videa

ACE Online: Support gear se vyhýbá smrti
Jednou z možností jak přežit je využívat okolní terén ve svůj prospěch. Suppo...

Might & Magic Heroes Online: Oficiální trailer
Není tam toho ukázáno ze hry zrovna hodně, ale vypadá to moc pěkně.

Armored Warfare: Ukázka soundtracku
3 Společnost Obsidian Entertainment zveřejnila krátkou ukázku soundtracku do sv...

Archlord 2: Vlog - Loot & Equipment
Tvůrci berou vše vážně a připravují pro hráče několik epizod vlogů. Tohle je ...

Top uživatelé
UživatelLevel
1. gc3non 39 (160 expů)
2. Trenak 37 (227 expů)
3. Dvoulistek 37 (216 expů)
4. davi.k 37 (181 expů)
5. fabia98 37 (0 expů)
6. Andy 36 (41 expů)
7. otakar 35 (195 expů)
8. Mirdous 33 (276 expů)
9. Khemenki 31 (181 expů)
10. SuG4Ru 31 (164 expů)
Nejvíce kliknutí
UživatelKliknutí
1. ||Cobra11|| 1449
2. herovis 1013
3. Trenak 830
4. Rotačák 347
5. avrilka19 316
6. zafan 287
7. EjKejTrenak 189
8. ExisteR 181
9. Andy 138
10. canki 115
Tip na článek
© ITEM 2011 - 2020 | Reklama | Podmínky | Kontakt