Takřka každý hráč, který ví byť jen to nejmenší o zábavní branži, ví (či podvědomě tuší 6. hráčským smyslem), že hry podle filmů bývají bez vyjímky příšerné. Jde zkrátka o průměrná komerční béčka vezoucí se na vlně chvilkového zájmu o daný titul. No a jelikož tvůrci prakticky nikdy dopředu neviděli film, který zpracovávají (žádná hra není hotová za 2 týdny, jakkoliv špatná se zdá...), dochází pak ke komickým situacím, kdy je hra nakonec o zcela jiné věci, nežli film...
1. Scarface: The World Is Yours
Klasický příběh osoby Briana De Palma o americkém snu trochu jinak, přičemž závěr je slavnější, nežli film. Al Pacino (Tony Montana) je klíčovým prvkem příběhu a jeho smrt je skutečným bonbónkem a vyvrcholením. Ale jak to s padouchy bývá, jen málokdo by zřejmě čekal, že Tony na závěr odjede do slunce se svojí životní láskou. Tony se dostane na vrchol, ale za cenu opuštění prakticky veškeré morálky. A poté, co obdrží asi tisíc ran do hrudníku a pár z brokovnice do zad, konečně skoná ve svém bazénu.
Takže kde to hra zpackala?
Pokud jde o hru, tak kus Scarface: The World Is Yours vyšel na trh v roce 2006 a byla to verze pro všechny hlavní herní platformy. Slibovala solidní zábavu při sledování růstu i zkázy kriminálního impéria. Mohla to být zábava, i přes již předem známý konec. Pak z autorů ale vylezlo, že to bude pokračování. Kdo čeká zombie střílečku s ohledem na to, že je Tony po smrti, má smůlu, jelikož ten se objeví v úvodní animaci a šikovně sejme své vrahy těsně před tím, nežli se to povede jim! Tony zde neplatí za své činy, takže jde vlastně o další klon Grand Theft Auto s možností dělat, co chcete a bez jakýchkoliv následků. Celý morální úhel ve filmu tak dostává na frak: ve filmu u Tonyho nakonec zvítězila morálka nad penězi (odmítl vraždit nevinné děti), takže po něm šli dealeři drog. Jenomže ve hře je za mordování civilistů dokonce odměňován.
2. Fight Club
Navzdory matoucímu názvu je o boji jenom relativně malá část filmu, větší část se točí okolo toho, jak je jedna malá mužská identita pohlcována moderními konzumními věcmi v každodenním kolotoči. Násilí ve filmu použité se nedá označit za zábavu. Je spíš brutální a neohrabané na poměry uhlazených akčních filmů. Je to totiž pro místní muže bez většího životního směru jediný způsob, jak zase mohou něco cítit. Bylo ale zajímavé sledovat, která ze stránek osobnosti nakonec zvítězí, zda ta symbolizovaná Edwardem Nortonem nebo druhá Bradem Pittem.
Takže kde to hra zpackala?
Autoři hry jen letmo nahlédli na název a když viděli “Fight” na začátku, měli jasno. Vznikla tak mortal-kombatovská rychlokvaška, která je natolik špatná, že je tím až zajímavá. Celá zábava tak spočívá v “mačkej tlačítko, dokud není oponentův ukazatel HP dole”. Boj bez následků se zde odehrává na náhodných zapadlých místech, kdy proti sobě bojují neméně náhodní soupeři. Důvody z filmu nejsou příliš rozebírány, vlastně vůbec nijak.
3. Platoon
Film Platoon je ve své podstatě o dvou věcech. Jednak o unikátním typu vztahů, jež se tvoří mezi muži pod extrémím tlakem neustálé blízkosti smrti a také morální šedé zóně, kam válka jinak ctnostné muže často tlačí. Také je to ale příběh o tom, co tito muži pospolu zažívají. Jde o věci, které společně nesnáší, jsou nebezpečné a jež je přesto poutají jaksi nevysvětlitelně dohromady.
Takže kde to hra zpackala?
Jistě nejde jen tak šmahem zkonstatovat, že starodávná hra pro konzoli NES a C64 nezachytila jiskru protiválečného filmu sbírajícího ceny Academy Awards. Daná verze ale propadla všem tradičním rambovským klišé - jako neporazitelný super-voják kosíte nepřátele po desítkách, přičemž vám se po 10 kg olova v žaludku ani neudělá zle. Arkáda jako vyšitá, vojáci nabíhají a hynou, jen tak si zablikají a zmizí. Hra mohla aspoň dát jednu větu do dema nebo tak něco, ale prostě ani ň. Jste voják číslo 5642642 a všechny jiné vraždíte tím, co máte po ruce. Ve filmu Charlie Sheen terorizoval jednoho vesničana a pak přiskočil Bunny a dorazil jej. Hned poté se všichni zdáli být ve filmu morálně znechucení danou věcí. Ve hře máte pouze jakýsi Morale Meter a pokud vraždíte civily, jen se vám kazí nálada. To je tedy morální poselství, jaksepatří...
4. Doctor Who: Dalek Attack
Ve filmu musí Doctor bojovat proti Davrosovi, který má démonicky znějící jméno, takže je jasné, že to nebudou žádný hippie se sklony k objímání davů okolo. Naopak, jde o drsňáka, jež vás v mžiku zabije. No a Doctor Who musí situaci vyřešit jen za pomoci své inteligence, vtipu, šroubováku, lásky a dalších ne-akčních věcí.
Takže kde to hra zpackala?
Zatímco ve filmu postava nebyla nijak přehnaně ozbrojená, v herní verzi se prohání na jakési obdobě vznášedla plivajícího granáty i laserové paprsky, s jejichž pomocí si Dr. Who klestí cestu zástupem alienů. Pokud vám to ještě celé nedošlo, raději to zdůrazníme: filmový hrdina je zapřisáhlý akční pacifista. Jeho definující vlastností tedy je, že se za všech okolností snaží vyhnout násilí. Většina jeho problémů by se opravdu dala vyřešit střelbou, ale on ne, on chce, aby všichni přežili. Pointa Dr. Who vždy byla a je, že to můžete natřít zloduchovi bez skrupulí, pobavit se a přitom mít zásady i základy lidskosti. Hra má další závažené nedostatky i z pohledu laciné arkády: postava má nekonečné HP a design levelů neexistuje - je tu jen nekonečná chodba a milion nepřátel.
5. The Hunt for Red October
Jakkoliv špatně předchozí 2 hry pochopily poselství filmu, titul The Hunt for Red October to dotáhl na vyšší, dokonale apokalyptický, level. Sean Connery zde hraje kapitána ruské ponorky Red October a je přesvědčen, že tento prototyp s atomovými raketami byl vytvořen z důvodu zahájení další světové války. Connery zde dokázal, jak dobrý herec je i v této nezvyklé roli, kdy se musel vypořádat s ruskými i americkými nepřáteli, jelikož obě strany mají důvod považovat jej za nepřítele. Během celého filmu je ale vystřeleno pouze jediné torpédo a navíc ponorka, která tak učiní, se sama zničí.
Takže kde to hra zpackala?
Autoři hry zřejmě dospěli k závěru, že oficiální děj je nuda a chce to více akce, střílení a dalších propriet. Vytvořit hru jako adventuru s různými odpověďmi by zřejmě neprošlo... Zde se však řeší vše nikoliv mírově, ale přesně naopak: naprosto vše, co potkáte, je určeno ke zničení. Hned v prvním levelu proháníte Red October podmořským labyrintem a sázíte atomovky tempem prodeje hamburgerů u stánku. Verze pro NES (ta nejhorší mimochodem) dokonce hráče nechala již v prvním levelu postřílet 25 ruským ponorek - 4 000 soudruhů jako potrava pro ryby by na ústředí KGB zřejmě neprošlo... Ve filmu šlo o to, zabránit 3. Světové válce a zde byste ji vyvolali prakticky okamžitě první akcí. Mimochodem, 2.června 2009 se v MMORPG RuneScape objevil quest "The Hunt For Red Raktuber", jenž je volně založen právě na tomto příběhu...
přečteno 1207x | komentářů: 0