zde najdete pouze online hry zdarma

Tremulous: Jak probíhal vývoj TremZ a Unvanquished? Co to sakra?

Kdo sleduje různé módy pro hru Tremulous, určitě o těchto dvou projektech slyšel. O tom, co se ale odehrálo v pozadí těchto modifikací, se už tolik neví. Proto přinášíme názory tří vývojářů, kteří se na projektu "předělání trema do lepšího engine" podíleli.

I. Vysvětlení od vývojáře s nickem Kharnov


Je opravdu podivné, že se zde stále najdou tací z nás, kteří tíhnou k falešné naději, že Volt přijde a udělá, co slíbil. Měla to být "plně profesionální, komerční hra", že ano? Zpočátku jsem těm jeho kecům i věřil a stal jsem se hned jejich hlásnou troubou (pozice nyní držená uživatelem SamOz). Až okolo prosince mi vše došlo a rozhodl jsem se vytáhnout si hlavu z vlastního zadku. Tehdy jsem byl prvním, kdo mluvil proti Voltovi a několikrát jsem riskoval kvůli informování komunity o jeho pochybných činech moji vlastní pozici v týmu developerů. Jen málo věcí pro mě bylo více odměňujících, nežli rozdělení týmů minulý týden. A jak je vidět, řada dalších se chopila šance a začala věci nazývat pravým jménem.

Stejně jako většina z vás, i já jsem celé roky čekal na další Tremulous. Začal jsem hrát na EBSF serveru před 5 lety, tedy v době, kdy byl Tremulous ve zlatém věku. Úpadek jsem tu tedy viděl z první ruky, stejně jako řadu členů komunity znuděně odcházet hrát něco, co má aktivní vývoj. Představte si, jak jsem se musel cítit, když se Volt zjevil minulé léto a oznámil ambiciozní cíl uvést další verzi Tremulouse. Tehdy mi ukázal pár 3D modelů a nějaké screeny ze hry. Proto když tvrdil, že má spoustu další práce hotové, věřil jsem mu. Dushan zde ještě tehdy nebyl a nám chyběl engine. V srpnu Volt optimisticky věřil, že hra bude dokončena koncem roku. Sedl jsem si a začal tedy rozdělovat úkoly pro vývoj.

Toto je údajně originální tvorba od Volta
Toto je údajně originální tvorba od Volta

Věci vypadaly světle a optimisticky, ovšem v dalších měsících se Volt ukázal být velmi chaotickým. Jak se blížilo datum vydání, jeho plány se začaly stávat stále více šílenými a naprostá ztráta organizace zabránila komukoliv v poznání, na čem se vlastně sakra pracuje. Volt byl zaměstnaný hlavně tím, jak proměnit web v ziskovou záležitost a zajistit si tak placenou kariéru. Zbytek z nás byl ponechán, aby si dělal, co ho napadne, ačkoliv panika z blížícího se data uvedení byla zřejmá. Volt opakovaně tvrdil, že denně obesílá asi 30 tvůrců map/3D/2D grafiky a žádný neodpovídá. Rovněž tvrdil, že spí jen 4 hodiny každé 2 dny a že ovládá spousty dovedností: od tvorby webu, až po produkci zvuku. Jak jsme ale později zjistili, jeho webová stránka a HUD byly zkopírovány z jiných webů, jeho zvuky byly z externích zdrojů (bolestivý výkřik ženy byl například vytažen z porna).

Myslím, že den, kdy se Volt opravdu ztratil, byl ten, když se uveřejnili zdrojové kódy engine z Dooma 3 a on jej chtěl okamžitě použít. Odhadoval, že se datum uvedení s novou verzí a kódem odloží o několik let. Když jsem se ho ptal na to, jaký dopad to bude mít na komunitu, tak opakovaně tvrdil: "fuck the community" a "Nezaslouží si to!" Nakonec se mi jej podařilo od tohoto chabého strategického tahu odlákat, ale věci pak už šly jen z kopce. Možná si pamatujete, jak smazal starý účet obrázkové galerie Picasa, kde zveřejňoval nové screeny ze hry, protože lidé zde vypichovali nedostatek organizace a vysvětlení různých věcí. Poté za pár týdnů, v prosinci, se Volt rozhodl opustit projekt bez toho, aniž by cokoliv řekl komukoliv. Prostě se týden před vydáním hry sbalil a odešel.

Když `Ishq a cron převzali vedení týmu, věci byly okamžitě přeorganizovány, datum uvedení se nastavilo na něco více realistického a každý dostal svou náplň práce. To vše 6 hodin po Voltově odchodu. Sám jsem vystavoval inzeráty rekrutující vývojáře a řadu z nich kontaktoval přímo. Tímto náš tým posílil v pár oblastech, kde byl skutečně pozadu kvůli špatnému vedení týmu Voltem. Na rozdíl od Voltova přístupu s odtlačováním komunity (viz jeho věta, že vyvíjí hlavně pro sebe a až pak pro lidi), jsme s komunitou mluvili. Založili jsme novou galerii Picasa a pravidelně začali zveřejňovat stav vývoje. Všichni jsme věděli, že máme realistický cíl.

Dokud se nenašel skutečný originál
Dokud se nenašel skutečný originál

Po celý leden šla práce skvěle, byl dokončen velký kus práce. Pod naším novým vedením každý měl (a stále má) svoje místo a směr. Koncem měsíce se Volt dostavil zpět. Tvrdil, že se změnil a že v minulosti byl jen kapku vystresovaný a potřeboval si dát pauzu. V rámci nadšení jak se nám vše dařilo, jsme jej lehkovážně vzali zpět, aniž bychom tušili co plánuje. Ale nemuseli jsme kvůli tomu dlouho čekat... Voltova tzv. nevinnost vzala rychle za své při jeho prvním pokusu o převrat v půlce února. Uvedl, že projekt nejde tak, jak zamýšlel a že tedy vše přebírá. Žádosti o vysvětlení byly rychle odbyty jeho konstatováním, ať se nestaráme, jelikož s ním ve všem souhlasí "řada lidí". Brzy jsem zjistil, že ani `Ishq a cron nesouhlasili s tím, že by Volt měl cokoli měnit. Po velké zpětné negativní odezvě na fórech a chatu se Volt stáhnul a dal na chvíli pokoj.

Další výstup se udál hned po vydání hry a vedl až k rozdělení týmů i hry na dvě části, což jste všichni viděli minulý týden. Když jsme zveřejnili, že Volt krade grafiku z komerčních zdrojů, naštval se a jako obvykle se nezmohl na lepší odpověď, nežli na "držte huby". Volt a jeho nový poskok Herm rychle odstřihli webové stránky, zabanovali každého kdo s nimi nesouhlasil a jako důvod banu uvedli "zrádce". Tým vývojářů se ale rychle spojil pod novým názvem Unvanquished a ponechal TremZ Voltovi a jeho pár přítelíčkům.

Rád bych uvedl pár věcí na pravou míru:
  • 1. Volt nemá hru - TremZ neexistuje. Hra, kterou jste doteď hráli je Unvanquished.
  • 2. TremZ nemá žádný aktivní vývoj - všichni vývojáři, co za něco stojí, jsou na Unvanquished IRC kanále. Dá se očekávat, že Volt zkusí zase nějaký podraz - třeba zkopírovat Unvanquished a přejmenovat na TremZ. Toto jak známo v open source světě jde a také to jde ve světě nedostaku etiky Volta...
  • 3. Vše co Volt má je web - jestliže píšete na fórum TremZ, pak píšete o hře, která neexistuje, popřípadě jde o novou hru Unvanquished, která se Volta nijak netýká.


Nechci kopat do člověka, který leží na zemi. Pořád mu náleží jisté díky za zformování projektu. Vlastně dvou projektů... Byl prvním, kdo začal s TremZ a to zhruba v době, kdy většina lidí uvažovala o nějaké modifikaci. A co je důležitější, jeho alarmujícně vadné chování přinutilo sdružit serioznější část vývojářů okolo projektu Unvanquished. Poučili jsme se z chyb minulosti, které se Volt tak ochotně rozhodl na hře spáchat.

II. Vysvětlení od vývojáře s nickem cron


Jako spolupracovník na projektu Unvanquished bych rád trochu pročistil vzduch, upřesnil některé věci a poskytl na ně každému lepší náhled.

Rád bych každého ubezpečil, že si nade vše přeju, aby Unvanquished pokračoval ve vývoji hry v duchu Tremulousu v otevřené formě. Máme v plánu použít moderní technologie a postupy, které zlepšují herní zážitek a dávají hráči, serverovým provozovatelům a adminům nějaké potřebné funkce a nástroje k tomu, aby mohli hru ze stávajícího stavu pozvednout někam výše, a tak ji přenést na nový vyšší level přístupný nové generaci hráčů a hardcore fanoušků.

Perfekní web od Volta
Perfekní web od Volta

Rád bych uvedl, že jsem proti podobným osobním výpadům a odrazoval jsem od nich tým, jak to jen šlo. Nelíbí se mi negativní reklama, kterou tím projekt získává a rád bych tomu tedy viděl konec. Akce a prohlášení některých vývojářů koneckonců nemusí nutně znamenat, že to je pohled a názor také oficiálního týmu developerů.

Projekt Unvanquished začal po založení hráčem Player1 jako společná snaha o spojení hráčů z komunity Tremulous za účelem vývoje nové, otevřené, edukativní a k developerům přátelské hřy. Plán byl jednoduchý - přiveďte správné lidi, nadchněte je a pak ať to rozjedou, jak chtějí.

Já osobně jsem se k projektu připojil pár měsíců po jeho startu, protože jsem se chtěl naučit něco nového okolo open source herního designu. Snil jsem o hře, na které by nedělal jeden nebo dva, ale hned 3 týmy najednou.

Naneštěstí ale, život často klade překážky. Plány a lidé se mění, takže věci často v životě neběží právě tak, jak si je nalinkujeme... Player1 musel projekt opustit a proto mě pověřil, abych pokračoval s jeho snem, který stále považuji za to hlavní.

Počátkem roku 2009 jsem potkal Volta na moderské scéně. To bylo v době, kdy jsme ještě plánovali mód pro Tremulous. A později jsme začali plánovat novou sci-fi hru volně založenou na Tremulousu. Předtím jsme spolu pracovali jsme na řadě projektů souvisejících s Unvanquished, ale později Volt musel odejít, zůstal však v občasném kontaktu.

Koncem roku 2010 jsem začal na sesterském projektu TremHD, který byl zaměřen na tvorbu nových HD součástí do hry jako jsou textury a 3D objekty a celkově působil edukačním vlivem na hráče i programátory. Projekt bohužel neměl dlouhého trvání, jelikož na jaře 2011 bez varování skončil náš poskytovatel webhostingu a s ním i naše data. Bylo to navíc v době, kdy jsem si musel dát pauzu kvůli věcem ze reálného života.

V létě 2011 jsem se zase vrátil a byl rád, že Volt zformoval TremZ projekt s lidmi spojenými s jinými projekty: Tremulous, Unvanquished, Dretch Storm, ...

TremZ měl být grafický update Tremulouse s několika novými funkcemi a vlastnostmi, a běžet měl na Dushanově OpenWolf enginu, což byla modifikace ET:Xreal enginu + pár zlepšení ze strany ioq3 a jiných kodérů.

A zase se našel originál
A zase se našel originál

Na podzim 2011 Volt přitáhl do projektu Dushana a ten se začal více účastnit projektových aktivit. Byla to doba, kdy se více diskutovaly nové experimentální nápady. Mám za to, že to nebylo dobře načasováno, jelikož Dushan neobdržel žádnou pořádnou instruktáž ohledně projektu, takže jeho nápady byly mimo záměr hry.

Těsně před originálně naplánovaným vydáním 1.1.2012 udělal Volt krok zpět a jmenoval mě a Celestial Rage (`Ishq) hlavami TremZ projektu. Volt tehdy řekl, že bude pokračovat offline na novém HUDu a zvucích pro hru. Odsunuli jsme tedy vydání na realističtější datum 29.2.2012.

Vývoj pokračoval a tehdy jsme si jako skupina odvolili, že se TremZ přejmenuje na Unvanquished (Volt nebyl proti). Proč ke změně jména došlo? Jelikož TremZ bylo pouze pracovní jméno projektu a nikdy nebylo považováno jako finální. Měli jsme ten dojem, že není správné pojmenovávat hru podle Tremulouse, když se Tremulous nejmenuje po hře Gloom.

Dushan s námi pokračoval ve spolupráci po nějaký čas, ale nakonec to dopadlo špatně, takže odešel kvůli konfliktům s dalšími developery.

Přesto, že odcházel, bylo tehdy chápáno, že bude pokračovat ve vývoji OpenWolfu, aby podporoval všechny na q3* založené hry a my bychom se jej také drželi kvůli věcem, jenž potřebujeme do Unvanquished. Projekty měly být přátelské, ale s jinými cíli. Bylo rozhodnuto, že naši implementaci enginu nazveme Daemon.

Během týdnů předcházejících prvnímu vydání, přišel Volt se seznamem stížností, které na projekt měl. Stížnosti, jaké si nachystal, byly spíše menší, když jsme je prodiskutovali, většina byla nedorozumění způsobená prostým nedostatkem komunikace z toho důvodu, že Volt fungoval mimo skupinu developerů. Tak se to tehdy zdálo.

V náš velký den 29.2. jsme uvedli Unvanquished Alpha 1. Tato první verze byla jen velmi hrubým náčrtem finálního produktu, ale od komunity stejně získala velmi dobré přijetí.

O pár dní později se uvnitř skupinky developerů objevila obvinění týkající se faktu, že Volt k výrobě některých herních položek použil materiály chráněné autorským právem a přesto to označil jako svoji práci.

Po chvíli zjišťování informací se mi podařilo také zjistit, že Dushan potichu přesunul svůj repozitář pro OpenWolfa na nový hosting, kde mu Volt pomohl vytvořit druhou tajnou odnož TremZ.

Rovněž jsem se zeptal hráče HermXIV, jestli podpoří dohodu Volta a I's o tom, že se stanu vedoucím projektu, budu mít přístupy na hosting a vše sjednotíme pod jednotnou značku Unvanquished. Sdělil mi, že nemá zájem ani o jedno, k čemuž se Votl vyjádřil v tom smyslu, že ani o jednom neví.

Namísto vyřešení těchto věci dospělou cestou, začal Volt se soukromými útoky a potom několik developerů zabanoval z TremZ fór, včetně mě.

Jelikož jsem měl podezření na falešnou hru a odhadoval to na nevyzrálé chování, zajistil jsem nový vlastní dedikovaný server, čímž byl HermXIV kompletně mimo hru.

Takže, jak můžete vidět, nejde o ten případ, že by Unvanquished byla pouze modifikace TremZ.

Obrázek z fóra, kde se vývojář chlubí cizími obrázky
Obrázek z fóra, kde se vývojář chlubí cizími obrázky

Zbytková menšina hráčů a developerů, která právě stále podporuje TremZ, má přirozeně svobodnou vůli dělat si cochtějí, takže jejich právo na názor jim jistě nelze vyčítat. Co se stalo, stalo se a je po všem.

Kdoví? Třeba se karty změní natolik, že se TremZ stane lepší než Unvanquished, nicméně mám ten dojem, že voltova těžká řídící ruka (mírně řečeno), pod TremZ způsobí další problémy. Navíc, jak již bylo naznačeno, většina developerů nyní stojí za Unvanquished.

Mezitím jsme vydali Unvanquished Alpha 2 s mnoha opravami a pokračujeme v tvorbě všeho, co hra potřebuje. Projekt se snažíme stabilizovat a plánovat v dlouhodobém horizontu. Ale to určitě není žádné tajemství, co právě teď děláme, vždyť je Unvanquished veřejný a otevřený projekt!

Otázka, jíž si teď kladu, spíše zní: "Kam se vydat teď?" Unvanquished bude pokračovat v měsíčním vydávání a věřím pevně, že to nejlepší, co s hrou můžeme udělat, tak do každičkého a sebemenšího procesu zařadit komunitu, která celý ten povoz stejně v první řadě tlačí dál...

III. Vysvětlení od vývojáře s nickem /dev/humancontroller


Kdysi dávno jsem říkal developerovi dushan1, aby přestal v repozitáři OpenWolf kódu dělat neprofesionální a retardované změny. Jelikož musím sledovat všechny změny kódu, je to každodenní frustrace a deprese číst jeho špatný, neorganizovaný, nedokumentovaný a špatně pojmenovaný zabugovaný kód. Jednou jsem musel částečně vrátit jeden jeho commit plný retardovaných změn. Toto vyústilo v commitovací války po nichž dushan odstranil mé přijímací a schvalovací právo do repozitáře. Výsledkem toho je, že jsem odešel z týmu a vrátím se pouze tehdy, až bude dushan zabanován. Poté došlo ke zkopírování repozitáře OpenWolfa, dushan pokračoval v práci na OpenWolfu samotném, podle všeho s ním ale tajně odešel i Volt a nyní vidíme zpětnou odezvu Voltových šílených akcí.

Mimochodem, pro všechny, koho by to snad zajímalo, repozitář projektu byl poprvé umístěn na hostingu Assembla, pak na SourceForge a nyní jsou tam 2 oddělené projekty: jeden na GitHub (ti hodní) a další na BountySource. Během relokace se vymazala celá historie commitů. Naštěstí já mám ale kompletní historii z Assembly i z SourceForge repozitářů, takže na vyžádání po nich rád kohokoliv provedu.

Normální stav pro TremZ/Unvanquished byl ale ten před tím, než jsem odešel - dushan postoval nablblé změny, vývoj byl pomalý, Volt kradl chráněné materiály a tým zde sice byl, ale kráčel cestou do nikam.

Názor redakce


Popravdě řečeno se celé situaci ani nedivím. Je to známá hra typu "mladý fracek si hraje na velkého šéfa, snaží se oblbnout tisíckrát zkušenější spolupracovníky a dělat machra". Kupodivu se to někdy může podařit, pokud fracek nevystupuje na internetu jako úplný hlupák, který neumí napsat jedinou větu bez chyb. Ale nikdy to nemá dlouhé trvání, protože na frackův chorý mozek se časem vždycky narazí.

I proto stále obdivuji původní vývojářský tým hry Tremulous, kteří dokázali dát dohromady kvalitní vývojáře a zadarmo vytvořili perfektní hru.
Vývoj online her | 16.08.2012 | Autor: Rotačák
přečteno 2132x | komentářů: 0

Komentáře
Hra: Tremulous

Pro psaní komentářů se nejprve přihlaste.


Zatím se zde nenachází žádné komentáře.

Nejnovější screenshot
Nejnovější screenshot
Ovládací panel
Přihlašovací jméno:
Heslo:
zapomněli jste heslo? zaregistrujte se zde
Nejnovější zpráva z chatu
Nejnovější článek z blogu uživatelů
Miničlánky
Nejnovější minirecenze
Sherwood Dungeon
0 z 10
Nejnovější komentáře
Rift
2 otakar: Souhlasím,bohužel:(
Prius Online: Otevřená beta startuje 2. června
4 Dena: Kde si to můžu stáh nout?
War Thunder
4 ohandl: Neni to špatná hra ale ty odměny při spouštěni hry,nic moc.
Renesanční Království: Po válce
1 paveldf: Nikdo nic nepíše, tak snad se nebudete zlobit, když něco přidám já. V Renesančních královstvích máme již rok 1...
Blood and Soul
2 plnyhrnekkafe: Ale docela jen je to rusky.
War Thunder
1 Hipno: Vypadá to dobře :D
Revelation Online
5 Monoke: To já si vždycky čas najdu xD Legie mě chytla jako nikdy žádný jiný datáč :-D
Revelation Online
2 Monoke: Vypadá to vcelku zajímavě :)
War Thunder
2 XGASSANX: Růže :D
Riders of Icarus
1 Monoke: To je roztomilé :)
Nejnovější videa

Might & Magic Heroes Online: Oficiální trailer
Není tam toho ukázáno ze hry zrovna hodně, ale vypadá to moc pěkně.

Armored Warfare: Ukázka soundtracku
3 Společnost Obsidian Entertainment zveřejnila krátkou ukázku soundtracku do sv...

Archlord 2: Vlog - Loot & Equipment
Tvůrci berou vše vážně a připravují pro hráče několik epizod vlogů. Tohle je ...

Top uživatelé
UživatelLevel
1. gc3non 39 (98 expů)
2. Dvoulistek 37 (207 expů)
3. davi.k 37 (181 expů)
4. fabia98 37 (0 expů)
5. Andy 36 (41 expů)
6. otakar 35 (193 expů)
7. Trenak 35 (150 expů)
8. Mirdous 33 (276 expů)
9. Khemenki 31 (181 expů)
10. SuG4Ru 31 (164 expů)
Nejvíce kliknutí
UživatelKliknutí
1. ||Cobra11|| 1449
2. herovis 1013
3. Trenak 830
4. Rotačák 347
5. avrilka19 316
6. zafan 287
7. EjKejTrenak 189
8. ExisteR 181
9. Andy 138
10. canki 115
Tip na článek
© ITEM 2011 - 2020 | Reklama | Podmínky | Kontakt