zde najdete pouze online hry zdarma

Recenze: Dungeons and Dragons Online

Dungeons and Dragons Online je veľmi vyvážená hra. Má kopu kladou vdaka ktorým je hra výnimočná, no na druhej strane kopu záporov, kvôli ktorým sa hra stáva priam pre vás odpudzujúca. V tomto článku si to hlbšie rozoberieme, tak želám príjemne čítanie.

Grafika

Predpokladáte správne, ak si myslíte z prvých obrázkov, aké tu máte možnosť vidieť, že sa nebude jednať o druhoradú hru. Postavy sú nadovšetko realistické, dokonalé bez najmenšej chyby na ich tvári či postave. Každé oblečenie či brnenie sekne na vašu postavu ako uliate, a priznám sa, že zatiaľ som nenašiel brnenie aké by sa mi nepáčilo. Všetky vypadajú proste skvele. Pri ostatných hrách som mal problém s tým, že si musím získať niekoľko levelov, kým nebudem vypadať ako úbohý sedliak, tu však od začiatku vypadám ako dobrodruh, schopný boja s desiatkami nepriateľov, čomu aj tak v istej miere je. Po grafike postáv sa zameriame na grafiku prostredia. Po tom ako navštívite prvú dedinu, ohromí vás krásna tráva či zelené lúky, pekne urovnané budovy ktoré vypadajú tiež veľmi realisticky, dynamické svetlá či tiene ktoré tomu dodávajú naozajstný šmrnc. Myslím že už ste z môjho rozprávania pochopili, že hra vyzerá naozaj celkovo skvele. Napokon nieje ani tak stará, vyšla okolo roku 2008 takže sa niet čomu čudovať. No toto je určite tá najlepšia vlastnosť hry, jej úžasná grafika. Síce dungeony vypadajú o niečo slabšie, ale od tmavých chodieb či kobiek sa nedá vlastne ani nič iné čakať.

Zapíname!!! Elfka v plnej kráse
Zapíname!!!
Elfka v plnej kráse

Ozvučenie

Zo začiatku ma síce tento faktor veľmi štval. Totiž hudba v hre nieje nič moc. V dlhých bojoch v prírode či v dungeonoch ma sprevádzala v pozadí jedna hudba, ktorá je nudná a v podstate ju ani moc nevnímate. Po dlhšom čase hrania som si však na to zvykol. Hra sa chová čo najviac realistickejšie. Nedá tak na kvalitnú hudbu ako na kvalitné ozvučenie. Vyrazíte do lesa, kde počujete škrekot nepriateľov, ktorý čakajú len na to, kedy si vás môžu dať k večeri. Potom navštívite dungeon, kde počujete padať vodu asi 30 metrov od vás, či rev koboltov, alebo hlodanie nenásytných potkanov. Tieto zvuky vám umožnia predvídať. Akoby ste vedeli, že nepriateľ je za nasledujúcou stenou, stačí sa niekedy len započúvať do zvukov okolia. Nakoniec sa vrátite do mesta, kde sa rozhodnete navštíviť hostinec. Čo by to bolo za Dungeons and Dragons, bez hostinca na každom kroku. Každý predsa vie, že dobrodruhovia sa zdržujú práve tam. Nieje nad posedenie v hostinci, v ktorom hrá tradičná hostinská hudba, vždy je tam kopa hráčov či dokonca aj ľudí, ktorý čakajú len na to, kedy vám môžu odovzdať ten svoj quest. Tu máte naozajstný pocit, že domov je predsa len domov.

Hmm, čo tu budem robiť? Skúsim to v hostinci. Trúfne si niekto?
Hmm, čo tu budem robiť? Skúsim to v hostinci.
Trúfne si niekto?

Postavy

Tak a konečne sme pri jednej z najzaujímavejších častí každej recenzie. Aké možnosti nám hra ponúka, čím môžeme byť ak začneme hrať? Odpoveď vám dám hneď teraz. Po tom čo kliknete na tlačítko vytvoriť postavu, zobrazia sa vám tri možnosti. Melete, spell a specialist. Zdá sa vám to málo? Tak si teda počkajte a čítajte ďalej, verte že svoj názor rýchlo zmeníte. Pred týmto výberom si môžete ešte určiť pohlavie postavy, či sa rozhodnete hrať za muža alebo ženu. Poviem vám, že muži vypadajú ako zdatný hrdinovia, schopný zastaviť armádu nepriateľov, a ženy sú zase neskutočne krásne a pôvabné, asi preto hrám práve za ženskú postavu. Po tom čo si zvolíte jednu z troch predom menovaných tried, naskytnú sa vám tieto možnosti. Ak ste označili melete, budú to povolania barbara, paladína a bojovníka. Síce je tam ešte štvrté povolanie a to je mních, ale toho by ste si v hre museli zaplatiť. Myslím že tieto povolania netreba moc predstavovať. Jedná sa o zaužívané postavy v fantasy hrách. Bojovník schopný ovládať akúkoľvek zbraň, paladín, bojovník svetla schopný napríklad aj liečiť, a nakoniec barbar, ktorý využíva svojho hnevu a brutálnej síly. Ak si zvolíte spell máte tu možnosti takéto: sorcerer, wizard a klerik. Taktiež aj štvrté povolanie, ale to by ste si museli zaplatiť, tak ho tu nebudem rozoberať. Rozdieli medzi sorcererom a wizardom nepoznám, nehral som ani za jedného z nich, ale viem povedať že sú to mágovia ako sa patrí, s obrovských radom kúziel, ktoré čakajú len na to, kedy ich na niekoho použijú. Klerik je takzvaný kňaz v brnení. Je to schopný liečiteľ, ktorý však dokáže bez väčších problémov bojovať telo na telo, ale na rozdiel od paladína viac používa mágiu, ako boj s mečom. K tomuto musím pripomenúť, že paladín od začiatku hry nemá svoje kúzla, kúzla sú prístupné až od určitého levelu. Hráčom Dungeons and Dragons hier, či už stolných alebo počítačových to určite neprekvapí. Totiž na týchto pravidlách je hra položená, ale ak ich nepoznáte, tak vám to budem zbytočne vysvetľovať. No ak ste niekedy hrali hry na počítači ako Newerwinter Night alebo Icewind Dale, určite viete o čom hovorím. Ale treba podotknúť, že DaD má mnoho inovácii v porovnaní s týmito menovanými hrami. Prejdeme už ale ďalej, a to ku tretej triede, a tou je specialist. V tejto triede sú povolania ako Rogue, Ranger či Bard. Zlodej (Rogue) ako inak dokáže ukladať či odstraňovať pasce, otvárať dvere, páčiť zámky, alebo vidieť to, čo oko iného nevidí. Ja som si vybral práve povolanie strelca (ranger), je to strelec schopný dobrého kontaktného boja, ale jeho zameranie je výlučne na diaľku, či už s lukom, kušou alebo inými zbraňami na diaľku. Taktiež je dobrý v boji s dvomi zbraňami, aj keď je na začiatku v boji na blízko veľmi nepresný. Nakoniec tu máme barda, dokáže uzdravovať či posilňovať okolité jednotky, a samozrejme aj seba, ale taktiež je slušný v zaobchádzaní s kordmi, alebo podobnými zbraňami.

Tak šípov máme už hádam dosť. Aha guľáš, krásna trofej pre lovkyňu :)
Tak šípov máme už hádam dosť.
Aha guľáš, krásna trofej pre lovkyňu :)

Každé povolanie má ešte navyše aj tri ďalšie triedy, ktoré ovplyvnia vývoj postavy a aké schopnosti bude používať. No nechcite odo mňa aby som to rozpisoval, ľahkou matematikou prídete na to, že by to bolo na veľmi dlho. Taktiež je možné multipovolanie v neskorších leveloch. Ale v krátkosti vám opíšem napríklad moju rangerku, čo sa týka týchto tried. Taktiež som mal možnosť vybrať z troch tried, a ja som si zvolil jednu s názvom Arcane Archer. Názov hovorí za všetko. Takže v neskorších leveloch budem mať energetické šípy,jedovaté šípy či ohnivé šípy a podobne. Hovorím tu o schopnostiach, keďže šípy máte aj v inventári, a s obyčajných šípov postupom času preradíte napríklad na jedovaté šípy, či magické šípy, ale to je už iný príbeh. Potom tu máme výber rasy. Možnosti sú človek, elf, niečo ako hobit a trpaslík. Je tu viac rás, ale tie sú už platené, a tak ich netreba ani spomínať. Medzi poslednými možnosťami je výber vzhľadu. Nepôjde tu o pár estetických úprav, alebo len zmenu tváre, ale meníte črty tváre, veľkosť nosu, pier, fúzy, vlasy, farby pleti, vlasov, fúzov, očí atd. Toto je urobené úplne bravúrne, a naozaj je malá šanca, že narazíte na postavu, aká vypadá presne ako vy. Asi tak jedna k miliónu.

Bez práce niesu koláče, tak je tomu i tu. Paladín v plnej kráse.
Bez práce niesu koláče, tak je tomu i tu.
Paladín v plnej kráse.

Systém boja

Systém boja je spolu s grafikou to, čo robí túto hru výnimočnou. Nejde tu v podstate o žiadne klikanie, aj keď to zas tak úplne nieje. Pohybujete sa na klávesnici, a myškou otáčate pohľadom. Pri stlačený pravého gombíka sa otáča aj vaša postava, podľa toho ako pohnete myšou. Navyše vám naskočí na obrazovke taký malý bieli krúžok, ktorý slúži práve na mierenie (je jedno či ste mág, strelec alebo bojovník, majú to všetci). Potom keď kliknete ľavý gombík, prevediete útok vašou zbraňou na to miesto. Pri bojovníkovi určujete kde smerujú vaše útoky, a u mága povedzme určujete práve to, kde dopadne váš čarodejnícky plameň. Takže žiadne klikanie na nepriateľa a potom automatický útok, ale pravý boj! To všetko dopĺňa ešte klávesa Shift, ktorou sa dokážete brániť. Ak máte jednoručnú zbraň, tak sa snažíte vykryť útok, ak štít, tak sa proste postavíte zaň, a čakáte na vhodnú príležitosť k silnému výpadu so zbraňou. Ak však chcete podísť o kúsok ďalej, zatiaľ čo na vás nepriatelia útočia, je najlepšie držať obranu, a pritom kliknúť na klávesu pohybu. Vaša postava urobí kotrmelec, ihneď na to sa postaví, a je schopná znovu bojovať. Taktiež máte na čísliciach od 1-0, rôzne kombá či mágie, ktorými napríklad podrazíte nepriateľovi nohy, alebo povedzme použijete nejakú mágiu či schopnosť, akých je v hre strašne veľa.

Trochu som sa nudila, tak som si vyšla na lov. Pár tabuliek v hre.
Trochu som sa nudila, tak som si vyšla na lov.
Pár tabuliek v hre.

RPG

Hra je teda také akčné rpgčko, ktoré vás chytí za srdce, a nenechá len tak na pokoji. V hre je maximum 20 level. Zdá sa vám to málo? Verte že to nieje málo. Ja po hraní tejto hry takých 20 hodín, som na 3 leveli, a ani vám radšej nepoviem, koľko trvalo dostať sa z toho na 2 level, bolo to pekných pár hodín. Čo je horšie, každým levelom to bude dlhšie a dlhšie, kedže potrebujete viac a viac skúseností, ako keby to už teraz nebolo nadlho. Exp totiž nedostávate tak moc, kvôli systému levelovania v hre. To je podľa mňa veľká chyba hry, skúsenosti nezískavate zabíjaním nepriateľov, ale ich získavate len splnením questov, respektíve z dungeonov. Sú tam ešte miesta ktorým sa hovoria divočiny, kde máte za úlohu napríklad zabiť 25 nepriateľov, za čo dostanete skúsenosti, alebo odhaliť určitý počet lokácií, a za každú získate pár stoviek skúseností. Stáva sa napríklad, že ked ste v dungeone, a máte ho skoro prejdený, na konci vás zabije boss. Oživí vás to bohužiaľ až v krčme, a z dungu nemáte žiadne skúsenosti, keďže vám prídu, iba keď ho kompletne dokončíte! Toto je to čo ma na hre štve najviac. Levelov je síce 20, ale ve hre sú takzvané ranky a tých je 100. Po dosiahnutý 5 rankov si môžete navýšiť 1 level. Každý tento rank vám dovolí zvoliť si jednu novú schopnosť, zväčša ide o pasívne veci. Level vám pridá značne na sile, životoch či mane a podobne. Získanie jedného levelu je preto obrovský rozdiel. V dungeonoch nájdeme pasce, konečne využitie zlodeja. Ten ich dokáže ihneď odhaliť a zničiť. Taktiež odomkne dvere ktoré vy neodomknete, preto je veľmi užitočný, čo zatiaľ tak v žiadnej onlinovke nebolo.

Je tam zima, a smrdí to tam, čo je to? Boj dvoch strelcov je vždy zábavný.
Je tam zima, a smrdí to tam, čo je to?
Boj dvoch strelcov je vždy zábavný.

Svet

Svet na povrchu je síce pestrý,zaujímavý a vždy iný, ale čo sa týka podzemia, je to tam stále rovnaké. Ku príkladu som sa zúčastnil už desiatok dungeonov, ktoré som plnil hlavne sám, ale takmer vždy išlo o dungeon v kanáloch plnom vody a hnusu. Viem že sa to vzhľadom na prostredie ani inak nedá, nemôže tam byť proste niečo iné, ale aj tak sa dostávate do neustále rovnakého prostredia. Mapa dungeonu je síce výrazne iná, chodby vedú inak, úlohy sú iné ako aj bossovia, ale proste to príde hráčovi stále rovnaké. No nemusíte plakať. Mapa, čiže svet je naozaj obrovský, nedá my inak než vyčkávať, než sa dostanem na iné miesta. Napríklad do zeme Nekromantov, elfov, do ľadových hôr či spaľujúcich púšti, kde bude určite mnoho zaujímavého. Ale verím, že znova sa mi každá oblasť po pár desiatok hodín znepriatelí, lebo budem mať dosť stále tých istých kobiek či tunelov, ale takto to proste musí byť. Na druhej strane ma vždy pobaví práve akčný herny systém, vďaka ktorému vždy radi zabijete len tak pár desiatok nepriateľov. V hre my príde divné, že sa celá odohráva prevažne v dungeonoch. Ste tam viac než polovicu hrania hry, čo je určite veľa. Páči sa mi, že dungeon môžete bez problémov navštíviť aj sám. Jednoducho si na začiatku pred vstupom nastavíte Solo obtiažnosť, a idete na to. Ale nieje nič ľahšie ako nájsť v tejto hre ľudí, ktorý by sa vybrali s vami na nejaké to ťaženie. Samozrejme musíte vedieť po anglicky, inak budete odkázaný na sólo hru, ale v hre sa vyskytuje aj pár stoviek čechov, tak možno budete mať to šťastie a pár s nich stretnete. Ale celkovo je svet jedna veľká sieť dungov, zameraný na PvE!

Prvé mestečko a ja. Ja v pohostinstve.
Prvé mestečko a ja.
Ja v pohostinstve.

Herný Systém

Každý dungeon je iný, ale vzhľadom dungeonu je to čistá rutina. Od českých hráčov som sa dozvedel, čo je najväčší problem ak dosiahnete vyšších levelov. Je to nedostatok questov, čo je jediný spôsob akým sa dá postupovať, a získavať skúsenosti na ďalší a ďalší rank. A to hlavne preto, že obrovská časť questov je práve platená, čiže by ste si museli kúpiť nejaký ten bonus do hry. A takto vás práve prinútia platiť, síce pomaly, ale predsa ide (samozrejme sa to dá aj bez toho, vraj ale strašne pomaly). Hra je zameraná hlavne na PvE, čiže PvP je slabšou časťou hry, ale aj tak skvele prepracovanou. V neskorších leveloch sa môžte tešiť na dobývania hradov medzi hráčmi, či podobné boje ktoré vám vždy zlepšia náladu. Pri dueloch stačí keď niekoho vyzvete, alebo on vyzve vás. Ak to druhá osoba potvrdí, hra vás prenesie do arény. Tam sa odohrá práve súboj. Ten kto viac krát zabije toho druhého, vyhráva. Ak v tomto dueli zomriete, nepriateľ získa bod, vás to oživí a tak vám to dá šancu na pomstu. Ako som už ale písal, ten kto bude mať väčšie celkové score, vyhráva! Taktiež sú možné aj tímové dueli.

Ešte by som podotkol pár zaujímavostí, alebo aj pár vecí ktoré ma napadli, a ktorými sa táto hra veľmi líši od ostatných onlinoviek. Niesu tu žiadne mounty, spoliehate sa len na svoje nohy, ale aj tak je pohyb rýchlejší ako vo väčšine online hier. Taktiež si môže kúpiť gilda vzducholoď, po dosiahnutý 50 levelu. Neviem ako to funguje ani koľko to stojí, ale vraj sa dá cez gildu dostať kdekoľvek za chvíľu a určite to bude tou vzducholoďou. Gilda ma ďalšie originálne možnosti, aké stojí za to vyskúšať. Čo sa týka gildy, v hre nájdete rozsiahlu česko-slovenskú komunitu, a aj silné česko-slovenské gildy.

Nie moc príjemné miesto. Prečo mám pocit, že sa ma to pokúša zabiť?
Nie moc príjemné miesto.
Prečo mám pocit, že sa ma to pokúša zabiť?

Skupiny

Hneď ako zvolíte tlačítko invinite a druhá strana to potvrdí, objaví sa vám panel vášho spoločníka so životom a manou. Ale hlavne sa spustí hovor, takže ak máte mikrofón, môžete komunikovať audiovizuálne. Ak neradi hovoríte, tak radšej buďte ticho, alebo si vypnite vaše mikrofóny, samozrejme ak nejaký máte. Čo je najlepšie, nieje teda potrebné žiadne skype ani iné programy, aké by ste museli mať spustené na ploche.

Krásne nočné mesto. Ja a moja česká parta.
Krásne nočné mesto.
Ja a moja česká parta.

Záverom

Hra je v celku celkom slušne urobená, no má strašne veľa chýb. Dovoľujem si povedať že keby sa tak nesnažili napodobniť Dungeons and Dragons stolný systém hry, hra mohla prekonať aj velikána akým je World of Warcraft. No dnes ma od toho naozaj veľmi daleko. No hra v celku ponúka silný PvE systém, preto vám môžem odporučiť že od hry nečakajte že vás nejak nadchne, ak si ju nezahráte s kamarátmi, to by proste nebolo ono. PvP v hre je naozaj strašný a neprepracovaný, verím že väčšina bude len súhlasiť, hlavne tí, ktorý hrali napríklad za povolanie špecialistu, proste je to podporné povolanie, ktoré dokáže odhaľovať povedzme pasce v dungoch a inak je to podpriemerná postava, ktorá pri sólo Dungoch nemá šancu. Podobne to majú aj mágovia, ktorým mana nevydrží večne a bez nej sú bezmocní. No ale už to skrátim, hra má skvelú grafiku, mnoho možností pri tvorbe postavy aj počas jej života, no časom pocítite, že hra vlastne za moc nestojí, kým ju nehráte s kamarátmi. Ale ako vieme, ti nie vždy majú čas kedy vi a tak sa hra stane len ešte viac otravnejšou.

Kobolti niesu nebezpečný ani v obrovskej presile.
Dungeons & Dragons Online
8z10 Hratelnost: 7