zde najdete pouze online hry zdarma

Recenze: Crowns of Power

Crown of Power je taková nenápadná hra, ale kupodivu docela nečekaně zábavná.

Na rozdíl od spousty ostatních podobných her si zde nevybíráte typ postavy, ani žádné povolání, jen to jestli jste muž nebo žena a potom ještě nezbytný účes. Dále máte na výběr ještě z pěti různých magií, které jsou rozlišeny barvami, a to černou, bílou, zelenou, modrou a červenou.
Začíná se ve špinavém oblečení
Začíná se ve špinavém oblečení

Začínáte v malém městečku, ve kterém je snadné splnit několik začátečních úkolů. Ve hře se pohybujete se na hlávesnici (WSAD) a myší jen měníte úhel pohledu, nebo postavou otáčíte. Útočí se pravým tlačítkem na myši (hráč se přepne do bojového módu) a musí být čelem k nepříteli, jinak neútočí. Mnoho nepřátel začne mít strach, když mají málo životnosti, a snaží se pomalinku utéct. Mě to párkrát zachránilo život, už jsem byl na pokraji smrti a nepřítel se najednou začal bát a přestal útočit – stačilo ho na útěku dodělat.

V bojovém módu můžete používat jen takové věci, které si nasadíte do spodní lišty. Ostatní lze používat jen mimo boj.
První boj
První boj

Životnost vám nabývá pomalu sama, pokud si sednete na zem, tak rychleji, ale to na začátku hry vůbec nepotřebujete.

Když umřete, máte pět minut na to aby vás někdo oživil, nebo to můžete uspíšit a rovnou se objevíte na nejbližším hřbitově s poloviční životností. Výjimka je když umřete v lokaci, kde hřbitov není (Krypta). Přesto vás to hodí ven na nejbližší hřbitov, ale dostanete plnou životnost. Výhoda je, že v této hře nepřijdete o žádné zkušenosti, takže se můžete vrhat i do velmi nebezpečných bojů bez rizika.

Mimochodem, výhoda je, že pokud potřebujete zabít nějakého nepřítele kvůli úkolu, ale před jeho smrtí umřete a hráči z party ho dorazí, tak se vám nepřítelova smrt přičte i tak.

Co se týká zkušeností, je tu ještě jedna zajímavá věc. Některé věci, které máte na sobě, mají jako atribut i přídavnou zkušenost a v přehledu postavy vidíte kolik této zkušenosti máte dohromady. A tohle číslo se vám každou hodinu přičte do vašich zkušeností. Není to hodně, ze začátku je to řádově v jednotkách. Já s levelem 22 mám +53exp. ALE: tyto expy se přičítají každou hodinu, i když nehrajete a nejste ani přihlášeni do hry! Takže si můžete odjet na týden na dovolenou, potom zapnete hru a máte nový level.
S čtvrtým levelem jsem se odvážil nakouknout za kopec

Počty zkušeností do dalších levelů nejsou žádná hausnumera, ale i přesto je nutné hlavně kompletovat úkoly, za které máte kromě žkušeností i různé věci. Pokud byste chtěli úkoly ignorovat, budete levelovat hodně špatně a pomalu.
Větší úkoly končí zabitím šampióna, což je vždy speciální a silná potvora, na kterou se musí hodně dlouho čekat, pokud ji někdo před váma zabil. Například na Borika na hřbitově jsme čekali 25 minut. Potom přišel borec, zabil nám ho a měli jsme zase po ftákách.

S každým levelem si můžete zvýšit základní dovednosti jako je síla, magie a podobné. Nové body na rozdělení je možné získat i splněním Achievementů. Jsou to různé ocenění, které získáváte za různé věci. Například za dokončení prvních deseti úkolů, za zabití pěti nepřátel během deseti vteřin, za zabití prvního nepřítele v plné partě, za zabití celkem 1000 nepřátel atd.
I vrána potřebuje léčit
I vrána potřebuje léčit

Další body, se kterými se určitě setkáte hlavně v chatu, kde s nimi obchodují, jsou prémium body. Ty se dají koupit za reálné peníze a díky nim můžete získat speciální věci, pro usnadnění hraní (zvýšení expů atd.). S těmito body se na rozdíl od jiných her může obchodovat a jeden bod odpovídá přibližně ceně jednoho goldu.

Úkoly jsou vcelku zajímavé a různorodé, jen bych jim vytknul lepší popis. Často totiž nevím kde mám udělat to co mám udělat. Oni tam napíšou na hřbitově, ale hřbitovů je tam spousta a to co oni mysleli, je sice hřbitov, ale ve skutečnosti se to jmenuje jinak. Líbilo se mi například vyvolání Sigila (i když to nebyl přímo úkol), k čemuž jsou potřeba tři hráči se svatým křížem a všichni musí v jednom okamžiku zapálit ohnivé koule na jednom určeném místě. Pokud se jim to povede, zrodí se Sigil (šampión) a hráči ho musí zabít. Mají z něho zkušenosti a dobré věci.
Vyvolávám peta
Vyvolávám peta

Zbraně nejsou v této hře nijak promakané, prostě je buď máte nebo nemáte. Žádné vylepšování, opravování, speciality, nic. Maximálně najdete nebo dostanete zbraň s jinými bonusy, ale to je asi tak všechno.

To však neplatí pro kouzla, ty jsou na tom o poznání lépe.Každá postava může mít maximálně dvě různé barvy magie a druhou barvu si můžete zvolit až po dosažení levelu 10. Vybírejte pečlivě, protože dál už to nejde změnit a každá barva umožňuje používat jiný druh kouzel. Kouzla spotřebovávají manu v podobě mana kuliček. Od jedné kuličky do maximálně čtyř kuliček najednou. Na začátku máte jen jednu kuličku a později jich můžete získat více a rozhodnout se k jaké magii je přidáte. Kromě toho lepší kouzla vyžadují i různé ingredience, bez kterých nelze kouzlo vyvolat. Tyto ingredience lze sebrat z poražených nepřátel, nebo koupit v obchodě.

Vyvolávání kouzel může být instantní (kliknete a kouzlo je hotové), nebo se musí kastit (moje oblíbené slovo) – musí se vyvolat, což podle druhu kouzla trvá různě dlouho (například 2 vteřiny). Doba vyvolávání je zobrazena ukazatelem, který se plní zleva doprava a pokud vám během vyvolávání někdo vyruší (napadne), ukazatel se zmenší a vyvolání kouzla je prodlouženo.
S hadem koukáme na slunce
S hadem koukáme na slunce

Je možné kouzla na nepříteli násobit, to znamená že když na něj použijete například nakažení jedem, jiný hráč na něj může také použít stejné kouzlo a nepřítel bude nakažen 2x tolik.

Kouzla se získávají tím způsobem, že si koupíte (nebo najdete) runy, které si přečtením zapíšete do knihy kouzel a pak už kouzlo umíte. Některé runy nelze koupit, padají jen z nepřátel a ve městě je vždy jedna postava, která vám řekne která runa padá z kterého nepřítele – většinou jsou to bossové. Také je možnost koupit si je od jiných hráčů, ale na to si připravte pořádný balík peněz.

Zvláštní typ kouzla je vyčarování pomocné příšerky (pet). Pety můžete mít maximálně dva současně a používají se vždy na zaútočení na nepřítele. Po jeho smrti zmizí. Jen když si vyberete zelenou magii, tak kromě prvního peta (vrány) s nepřítelovou smrtí nezmizí, ale jsou s vámi dokud neumřou nebo dokud je neodvoláte. Můžete je léčit, používat na ně podpůrná kouzla a přikazovat jim co mají dělat. Kromě útočných petů je možné vyvolat i čověka, který neútočí, ale léčí hráče.
Summonění vytváří super efekt
Summonění vytváří super efekt

Pet má vždy předem daný level, který se nevylepšuje, takže ho časem musíte vyměnit za jiného, pokud chcete aby byl silnější. Dobré je, že nepřátelé často útočí nejprve na pety a teprve po jejich smrti na vás. Vzhledem k tomu, že vyvolání nového peta zabere 6 vteřin a mana nabývá extrémě rychle – nedostatek jí je jen přímo v boji (ale ani tomu bych neříkal nedostatek, když jedna kulička nabyde asi za vteřinu), tak to není žádná ztráta.

Ovšem někdy je lepší se petů zbavit, pokud se potřebujete někam nepozorovaně vplížit. Jinak se vám jistě stane, že petové (protože chodí po vašem boku, takže záběr je širší) natáhnou nepřátele, které nechcete. Já jsem například u Vaxianů šel po okraji skály a snažil se být nepozorován, ale můj pavouk hópnul dolu a nevracel se. Tak jsem došel na konec skály a najednou vidim jak se ke mě vrací pavouk a v zádech má tři Vaxiany. Všechny je hezky přivedl ke mně a musel jsem jim zdrhnout. Naštěstí se mi to povedlo, protože on do nich začal sekat a já vesele zdrhal (nechal jsem ho tam napospas – když je sám našel, ať si poradí).
U tohohle kamenožrouta jsem poprvé umřel

I přes to, že peti jsou normálně odpudiví, člověk si je oblíbí, když vidí jak se snaží pomáhat. Navíc každý pet má své jméno a i když dva hráči mají dva stejné pety, jména mají odlišná. Jen mi nějak neseděl zvuk u Skaraba, je to malej lesklej brouk a když dostane zásah, je to zvuk asi jako když pochrochtne prase.

Mimochodem, když jdete do jiné lokace, tak vám peti umřou a musíte si je znova vyvolat.

Po dosažení levelu 20 získáte možnost útočit na ostatní hráče, ale také jen na ty s levelem 20 a vyšším a navíc ještě s podobným levelem jako máte vy. Nelze zaútočit s postavou level 50 na postavu levelem například 20.

Pokud zaútočíte na nevinného hráče, bude vaše jméno zobrazováno oranžově a ostatní hráči vás budou chtít zabít, protože za to nebudou mít postih. Když vás zabijí, budete se zobrazovat zase bílou barvou, ale vypadne z vás bedna s vašimi věcmi a ten kdo vás zabil si vybere co se mu zlíbí.
S broukem pozorujeme okolí ze střechy domu

V případě, že nevinného hráče přímo zabijete, vypadne z něho taky bedna s jeho věcmi (kromě run a peněz), ale bude jich tam míň a hlavně se stanete vrahem a vaše jméno bude červené. Červená barva pro vás znamená, že vás bude chtít zabít kde kdo, pokud se mu to podaří, vypadne z vás všechno co máte a zustanete dál červení. Navíc v obchodech se pro vás zdvojnásobí ceny věcí. Abyste se zbavili nálepky vraha, musíte ve městě jít do hospody, otevřít knihu která tam čeká na vrahy a zapsat do ní žádost o prominutí „Pardon“. Ostatní hráči vám tam můžou odepsat svůj názor a hlasovat pro nebo proti, jestli vám má být pardon udělen. Pokud to neprojde, máte smůlu a ostatní hráči vás budou dál napotkání kuchat.

V nastavení si naštěstí můžete nastavit (a ze začátku to tak nastavené je), že se nedá pouhým kliknutám útočit na hráče mimo PVP arénu. V případě bojového zmatku by se lehce stalo, že člověk omylem zaútočí na spoluhráče. Trochu mi to přineslo problém s cizími pety, protože na ně tohle nastavení asi nefunguje a párkrát jsem se v bitevním chumlu přistihl, že se útočím na peta spoluhráče.
Kde jsou ty časy, kdy jsem měl za vránu 74 expů

Já jsem byl zabit zatím jen jednou. Přiběhl ke mě hráč „demote“, zabil mi nepřítele do kterého jsem sekal a koukal na mě. Já se začal léčit a on mezitím vyrobil dva pety, vykouzlil jim obranu a pak se na mě vrhnul a zabil mě. Okradl mě o ingredience pro kouzla – nevím jestli mu to za to stálo. A do knihy pardonů napsal, že ho někdo napadl, tak ho zabil...

Je to taky důvod, proč byste od levelu 20 měli u sebe nosit jen to nejnutnější a to co nechcete aby vám někdo ukradl, mít v bance.

Runy, zbraně a zkrátka všechny věci nelze vyhodit na zem. Pokud to uděláte, věc prostě zmizí. Jistě vám nebude stačit místo v báglu, proto doporučuji koupit náhradní pytel na věci ve startovním městě a co nejdříve se prodrat do Diamond City, nebo použít něčí portál – často se tam hráči portují a nakoupit 14-ti místné pytle po deseti silvrech.
Dva nabušený hráči na sobě testovali kouzla, kolik kdo ubírá

Spousta věcí, které naleznete v mrtvolách nepřátel, jsou ale k ničemu. Jsou to například „misc“ věci. Nevím jestli autoři plánují nějaké pozdější využití, ale momentálně jsou prostě nanic.

Občas se na určitých místech zobrazí truhly, které když otevřete, naleznete v nich často několik 50-ti levelových věcí. Můžete je buďto prodat za několik goldů do krámu (pro začátek je to majlant) a nebo za několikanásobek prodat jiným hráčům. V prvním městě se těchto truhel objeví klidně i pět najednou, zažil jsem to dvakrát - jednou jsem toho moc nenabagroval, protože jsem měl plný inventář a podruhé jsem jen viděl jak tam na truhly jeden hráč čeká a protože byl semnou v partě, viděl jsem co si z nich bere, i přes to, že jsem byl v jiné lokaci.
Obchod
Obchod

Herní svět je rozdělen celkem do sedmi hlavních lokací, když nepočítám různé podčásti jako je krypta, doly atd. Já navštívil zatím čtyři lokace, ale kompletně jsem prošel zatím jen jednu – první. Jsou celkem rozmanité, někde vystoupáte až do hor, ze kterých každý rád skáče po hlavě dolů, jidne se zase můžete potápět do jezera apod.
Mezi lokacemi se můžete i portovat, pokud máte portál. Vytvoří se jím kdekoli něco jako černá díra a můžete jí projít do cílové lokace. Než se zavře, může ji použít kdokoli.
Další způsob cestování je portnout se do hospody, kterou máte nabindovanou – v každé hospodě si toto můžete nastavit, když promluvíte s prodavačem. Poté kliknutím na krystal, který máte od začátku hry, vyvoláte transport odkudkoli do bindnuté hospody. Vyvolání transportu trvá asi 5 sekund, takže to není na rychlý útěk. A taky se tahle doba hodí k přerušení transportu, když ho spustíte omylem, což se mi několikrát stalo – stačí udělat krok a vyvolávání se přeruší, stejně jako u kouzel.
Parta proti Borikovi
Parta proti Borikovi

Na dorozumívání mezi hráči je k dispozici chat a spousta různách gest na vyjádření toho co chcete. Bohužel se všechno musí psát takže třeba na důkaz radosti napíšete „/cheers“ a hráč zavolá a zatleská – tohle je dobrá věc, když někdo zdržuje a nevšímá si chatu – prostě na něj zavoláte.
Dál můžete psát přímo konkrétnímu hráči „/w jmeno text“, psát všem v nejbližším okolí „/s text“, v celé lokaci „/z text“, v celé hře „/world text“, v partě „/g text“ atd. Do party zvete hráče přes „/invite jmeno“, což je dost nepraktické, stejně jako nabídnutí obchodu „/t jmeno“. Na tom by se mělo ještě zapracovat a udělat pro to klikatelné menu.
Bellaxion nemá šanci
Bellaxion nemá šanci

Další věc, která pracuje proti pohodlné komunikaci, která v této hře kvůli těmto věcem dost vázne pokud se chcete bavit s lidmi okolo vás, je to, že když něco napíšete do chatu, objeví se to jen v tom chatu. Chybí zobrazení bubliny s textem nad hráčovou postavou, což by nešlo přehlédnout. Chat je lehce přehlédnutelný, kór když po chvíli zprůhlední a pokud přes něj nepřejedete myší tak potom zmizí úplně. A pokud si nevzpomenete, že někdo mohl něco psát, prostě to neuvidíte.

Dobrá věc je to, že když nabízíte věc k prodeji, nebo naopak nějakou sháníte třeba levněji než v obchodě, tak stačí stisknout SHIFT+kliknout na požadovanou věc a do chatu se vloží kód, který po odeslání vytvoří klikatelný popis požadované věci. Po kliknutí na něj se vám objeví podrobnosti a všechny parametry o této věci. Nemusíte je tedy pracně vypisovat.
Pod stromem je hezky
Pod stromem je hezky

Ohledně prodávání tu chybí možnost otevřít si vlastní krámek, takže když něco prodáváte a nechcete to dát zalevno nějaké NPC postavě, nezbyde vám nic jiného, než to neustále nabízet v chatu a čekat až se ozve nějaký zájemce.
NPC postavám lze věci také prodávat, ale za podstatně nižší cenu.

Grafické zpracování hry je zajímavé. Řekl bych, že v této hře se spojuje krásná grafika s absolutně ošklivou. Ani bych neřekl, že je to vina autorů hry, ale spíš engine na kterém hra běží. Když se podíváte z dálky na kopce, vypadají naprosto ošklivě a rozplizle. Ale když přijdete blíž, tak vypadají dobře. Tráva, stromy, voda a podobné věci jsou nádherné, ale některé stavby, pomníky, hroby, mosty proště vypadají jako by patřily uplně někam jinam a textury mají nekvalitní, nebo naopak extrémně kvalitní i z velké blízkosti. Tuhle nesourodost podporuje i špatná práce se světlem a stíny, takže potom některé věci vypadají nereálně.
Zajímavý design okna
Zajímavý design okna

Například při použití kouzla, které vyvolá fialový záblesk, se zablesknou hlavně objekty v okolí (stromy, sloupy), ale zem jen v tam, kde se kouzlo objevilo. A třeba v kryptě před hlavním bosem se vůbec světlo neaplikuje na zem uprostřed místnosti. Často také vypadají předměty moc malé a prostředí prázdné, i když v porovnání s velikostí postavy hráče je to v pořádku.
Ale to zase nahrazují jiné scenerie, takže pokud v první lokaci vypadá špatně hřbitov, stačí vylézt na zelený kopec posetý trávou a při mírném sněžení se kochat pohledem na vodní hladinu a vzdálené kopce.

Co se týká muziky, tak ta je jen při načítání hry a není ji co vytknout. Ve hře je muzika jen decentní, podbarvující a hlavně ve městech. Mimo města často není žádná.
Vodopád se vlévá do jezera plného krokodýlů

Hrál jsem tuhle hru tři dny a dostal se na level 22. Nestalo se mi, že bych musel někde jen expit a lovit nepřátele jen pro expy. Spíš jsem hledal jak dokončit úkoly. Co mi na téhle hře opravdu vadí, to je absence mapy. Máte jen kompas. Takže musíte jako v reálu chodit, poznávat a kdyžtak se zeptat ostatních hráčů. Nejhorší je asi hledání NPC postav. I když jsem všechny v první lokaci obešel, vždycky jsem zapomněl kdo je kde a když jsem vracel úkol, musel jsem obejít všechny na celé mapě, než jsem konečně našel toho koho jsem potřeboval. Taky mi trochu vadilo to, že si nemůžu otočit pohled kamery tak, abych sám sebe viděl třeba z boku nebo zepředu. Vždy si koukám jen na záda a tak vlastně ani pořádně nevím jak vypadám a v bojích se nemůžu naštelovat tak, abych hezky viděl jak do někoho sekám.

Tahle hra vyšla teprve asi před měsícem, tak má ještě pár nedokonalostí, ale i přesto je to zajímavý počin. Doufám, že se dočkám mapy kvůli tomu abych mohl konečně najít NPC postavy a hned pohledem na mapu zjistil, kdo pro mě má nový úkol a nemusel obcházet všechny postavy po každém levelu, jestli jim nad hlavou nevisí nový úkol. Případně abych nemusel zkoumat každé zákoutí, jestli tam není schovaná nějaká NPC postava – nejde o zkoumání, ale o to že to mohu přehlédnout.

Crowns of Power
8z10 Hratelnost: 9
Grafika: 6
Zvuk: 8
Max level: 50
Měna: Copper, Silver, Gold
Questy: Ano
Minimální požadavky:
Windows, CPU ?, RAM 1 GB, GFX ?, HDD 900 MB.
KLADY:
  • místy pěkná grafika
  • peti
  • /rickroll
  • offline expy
  • po smrti neubydou expy
  • velké převýšení v lokacích
ZÁPORY:
  • místy ošklivá grafika
  • chybí mapa
  • nejdou vylepšovat zbraně
  • spousta itemů je k ničemu
  • chat nemá bublinu
Download hry
Taky se mi líbilo, že když nebyl nikdo do party, pomohla mi právě NPC postava, která tam běžně jen okouní. Natáhnul jsem zombíky na sebe, ale sám bych je nezabil, přivedl jsem je k NPC, ta do nich začala sekat a společně jsme je dali. Někdy chudák NPC umřela, ale zachvíli tam byla znova v plné síle.
Šel jsem si zaplavat doprostřed jezera
Šel jsem si zaplavat doprostřed jezera

I přes několik nedokonalostí si myslím, že tahle hra stojí za vyzkoušení.