Cabal je scifi mmorpg, které může vypadat jako středověké jen do té doby než uvidíte, že se tam hráči prohání na astrálních vozítkách s tryskovým pohonem a v inventáři mají tištěné spoje nebo grafickou kartu od ATI.
Po instalaci hry mi nebylo jasné, proč byly přednastaveny všechny zvuky na nulovou hlasitost, ale to jsem hned napravil a zvedl i hudbu na pozadí aspoň na polovinu, což se později ukázalo jako dobrý nápad. V nastavení si můžete navolit mnoho různých voleb a navíc je tam i ukazatel výkonu, podle kterého můžete zjistit, jak moc (málo) vám počítač stíhá zpracovávat scénu. Hra funguje ve všech možných rozlišeních, které můžete nastavit ve windows, takže není problém. Kromě nastavení zvuku doporučuji i zapnout zobrazení helmy na postavě, která je po instalaci, nevím proč, vypnutá.
Tvorba postavy
Po prvním spuštění se vám nabídne přihlašovací obrazovka s grafickou klávesnicí, kterou musíte použít. Klávesnice má pokaždé jinak rozházená tlačítka, takže vyplnění hesla může docela potrápit. Následně je potřeba opsat kontrolní kód aby se zabránilo logování botům. Tahle kódová kontrola vás bude vyrušovat i během hry, asi vždy po třech hodinách hraní. V takovém případě máte dvě minuty na opsání kódu, jinak vás to ze hry odpojí. Samozřejmě se kontrola objeví vždy v nejnevhodnější okamžik, ale nic katastrofického to není.
Tvorba postavy je průměrná a nelze na ni prakticky nic zkazit, protože atributy si rozdělujete až ve hře. Jsou jen tři (síla, inteligence, dexternita) a u každé postavy je uvedeno, jak by se body do atributů měly rozdělovat. Postava je vyobrazena v plné zbroji, takže až se objevíte ve hře, zjistíte, že to co jste viděli při tvorbě postavy, jen tak brzo ve hře na sobě neuvidíte.
Typy postav jsou základní, jako bojovník, archer a mág. Kromě toho jsou tam ještě tři postavy „něco mezi“, takže na výběr je toho dost. Po výběru pohlaví, účesu, barvy vlasů a obličeje můžete pokračovat na výběr serverů.
Domácí město archera
Servery jsou zatím tři s velkým množstvím kanálů. Na jednom serveru můžete mít vytvořeno maximálně šest postav. S jinými hráči můžete chatovat i když jsou připojeni na jiném kanále než vy, ale potkat je můžete jen na stejném kanále.
Jednotlivé kanály jsou buď obyčejné, nebo mají nějaké určení. Kanál „trade“ je určený pro obchodování, „war“ pro bitvy mezi hráči bez následků, „beginner“ pro začátečníky a „premium“ pro platící hráče. Kromě toho se ještě mohou objevit kanály „Mission war“, které slouží k bojům mezi národy.
Po připojení na kanál se objevíte ve městě v jedné ze tří základních lokací – to záleží na tom, jakou postavu jste si vybrali. Jakmile dosáhnete levelu 3, tak ale budete moct i do ostatních dvou lokací.
Nechutná havěť - první nepřítel
V levém horním rohu obrazovky najdete základní údaje jako je dosažený level, ukazatel životnosti, many a sp. V pravém horním rohu je zmenšená mapka, která nevyniká žádnými extra funkcemi, obsahuje pouze tlačítko „zavřít“ ale bohatě poslouží tak jak je. V levém dolním rohu se nachází chat a v pravém informační okno s různými hlášeními. Ve spodní části na středu obrazovky je z jedné části skillbar a z druhé ikonky pro různé volby, které jsou prakticky k ničemu, protože jakmile začnete používat klávesové zkratky, tak už ikonky potřebovat nebudete. Klávesové zkratky nejsou žádné šílené kombinace, ale jen obyčejná písmena. Středový panel také obsahuje placatý ukazatel expů. Nikde se mi však nepodařilo vypátrat celkové číslo, kolik je potřeba expů do dalšího levelu, nebo vůbec kolik je potřeba expů celkem.
Pohybovat postavou můžete buďto kliknutím myši, nebo na klávesách WASD. Nejlepší je asi kombinace kláves, myši a otáčení kamery myší, protože chození do stran není moc dobře na klávesnici vyřešené. Klávesami vlevo a vpravo (AD) totiž postava nedělá úkroky ale pomalu se otáčí, což je prakticky nepoužitelné. Na úkroky lze použít klávesy QE, ale to je trochu z ruky. Postava obchází překážky dost dobře, takže stačí kliknout kam má dojít a ona tam sama většinou dokličkuje.
Astrální luk, ve skutečnosti žádné šípy nepoužívá
Boj probíhá tak, že buďto dvojkliknete na nepřítele, nebo nepřítele označíte a začnete používat skilly. Nepochopil jsem jakým stylem se automaticky používají skilly, protože když jsem měl tři vedle sebe ve skillbaru, stačilo zaútočit a skilly se sami jeden po druhém používaly. Někdy to však samo chtělo použít dvakrát stejný skill, který ještě nebyl připraven a to mělo za následek, že postava přiběhla přímo k nepříteli a zaůtočila bez skillu, což není u archera zrovna příjemná věc, protože archer potřebuje nepřítele držet co nejdál od těla.
Možná je v tom nějaká učící se logika podle toho, jaké skilly jsem použil já, takové to samo začne používat, nevím.
Utéct z boje je poněkud složitější. Nelze to udělat tak, že prostě odejdete (na klávesách). Musíte nejprve útok zrušit, to znamená kliknout někam mimo nepřítele – to také může být problém, protože nepřítel má velký čtvercový hitbox a tak zabírá větší místo než je přímo vidět. A potom můžete teprve utéct a to už může být pozdě. Mnohem lepší by bylo, kdyby se chozením automaticky útok přerušil.
Chlápek uvnitř budovy
O nepřátelích nelze zjistit nic, kromě jejich jména a životnosti. Jméno nepřítele má barvu podle jeho nebezpečnosti, od červené přes žlutou do šedé. Červená = velmi nebezpečný, šedá = slabý, žádné expy.
Když máte málo životnosti, musíte buď použít HP potion, nebo čekat. Jelikož hp i mana nabývají ukrutně pomalu, dá se spíš říct, že nenabývají vůbec, tak zbývají jen ty lahvičky. Později lze obnovování životnosti nebo many zlepšit náhrdelníky nebo prsteny. V této hře si nelze sednout pro rychlejší restování.
Lahvičky pro dodávání many se používají automaticky. Škoda že tomu tak není i u lahviček na životnost. Často se stane, že svoji kriticky nízkou životnost přehlédnete a pak už je pozdě. Na druhou stranu je plusem to, že lahvičky působí instantně, takže po použití máte ihned doplněnou (většinou) celou životnost nebo manu.
Prodávám ponožky
Každým úspěšným zraněním nepřítele se přičítají expy. Není tedy nutné nepřítele dorazit, abyste z něho něco měli. Jedinou nevýhodu to má na informační okno, ve kterém se získané expy zobrazují. Pokud se tam objeví nějaké hlášení, které si chcete přečíst, tak je rychle odsunuto pryč, kvůli množství řádků s expy. V případě že masíte nepřátele v partě, tak vůbec nemáte šanci například zjistit co jste to sebrali, protože to odjede takovou rychlostí z informačního okna, že už to nikdy nevypátráte. Nezbývá potom nic jiného, než najít to v inventáři.
Jakmile dosáhnete dalšího levelu, dostanete pět bodů, které můžete rozdělit do vašich atributů. Tady jde spíš o taktizování s tím, jakou věc chcete co nejdříve nosit, protože zkazit rozdělení bodů v Cabalovi prakticky nejde. Zaprvé věci na vaši postavu potřebují základní tři atributy v různé výši. Když toho dosáhnete, tak věc můžete nosit. A to většinou chcete, takže to zkazit nejde. Navíc vám ještě hra ukazuje jakých minimálních hodnot je potřeba dosáhnout abyste na levelu 10, 20 atd. mohli absolvovat quest, který vás přehoupne na další rank, takže pokud budete rozdělovat body podle toho, nelze udělat žádnou velkou chybu.
Zombie
Když chvíli Cabal nehrajete a potom, třeba druhý den, opět začnete hrát, na ukazateli expů se objeví zobáček. Znamená to, že než se k zobáčku dostane ukazatel expů, máte zvýšený příděl expů (nejspíš dvojnásobek). S tímto souvisí podobná věc a ta se stane když umřete. Do levelu 10 si můžete umírat jak se vám zachce, ale potom už za to budete potrestáni. Naštěstí ne ztrátou expů, to se tady neděje. Ale sníží se vám životnost, mana a na ukazateli expů se objeví červená část. Pokud zemřete vícekrát, hodnoty se sníží o to více. Jakmile tuto část přeexpíte, dostanete se zase do normálu.
Kromě levelů je tu i rank a zvyšuje se vám vždy po deseti levelech, pokud úspěšně absolvujete přechodný quest. Tento quest ale můžete začít jen když vaše atributy mají stejnou nebo vyšší hodnotu, než je požadováno.
Když všechno dobře dopadne, tak získáte další rank a to znamená, že můžete nakupovat o řád lepší skilly. Kromě toho většinou získáte další schopnost, jako třeba kombo, auru, možnost mluvit přes celou lokaci, používat sklad nebo třeba získáte řidičák na astrální dopravní prostředky.
Menší kouzlo na trénovacím panákovi
A kromě normálního ranku jsou tu i honour body a honour rank, který se zvýší jakmile dosáhnete dostatečné výše honour ocenění. To se zvyšuje kompletováním speciálních questů. S vyšším rankem se otvírají zase nové možnosti a třeba i možnost nakupovat věci po více kusech (teleportační kameny). Honour body potom později potřebujete k vyrábění různých věcí.
Ze zabitého nepřítele vypadnou nejčastěji peníze a dost často i nějaká věc. Oproti jiným hrám tady padají přímo haldy věcí. Pomůže to při získání nějakých peněz do začátku. Co se týká zbroje, padají i vylepšené věci. Nejvíce jsem viděl na věc +5. potom je otázka, jestli plýtvat vylepšovací kameny za 100 000 na vylepšení věcí na +2 atd. Když to následně může vypadnout z nějakého nepřítele.
Taky pěkný efekt
Vylepšování zbraní je dvojího druhu a oboje může danou věc zničit. První je vylepšení jakékoli věci na +1 a více. K tomu potřebujete „upgrade core“. Tyto věci se liší na „low“, „medium“ a „high“. Pro lepší věci je potřeba lepší upgrade core. Potom stačí pravým tlačítkem v inventáři kliknout na upgrade core a potom na věc, kterou chcete vylepšit. Buď se zadaří a nebo ne. S vylepšení se ale i zvyšují nároky na potřebné atributy, takže se může stát, že si vylepšíte věc a nebudete ji moct ještě nosit. Každopádně upgrade core se dá získat buďto koupením od někoho za pěkný balík peněz (viz. Výše), nebo tak, že vypadne z nepřítele. Akorát mě poprvé vypadlo upgrade core z nepřítele až na levelu 29. Nemluvě o tom, že ze začátku moc nemá smysl vylepšovat věci, protože než na to vyděláte tak už si můžete obléct úplně nový set a mít ho kompletní (všechny části stejné) má tu výhodu, že vám to přidá bonusy k obraně apod. Od +6 je ale nutné věci vylepšovat u alchymisty ve městě.
Druhá možnost vylepšení je „force upgrade“. To umí jen alchymista a potřebujete k tomu věc, která má volný slot – většina věcí sloty nemá, ale někdy obsahuje i slot, do kterého je možné právě vložit force upgrade. Alchymista si nechá zaplatit a vylosuje vám nějakou věc do volného slotu. Celkově vzato, vylepšování je drahá záležitost a bohužel ne moc propracovaná.
Obrovský meč
Každá postava sice může útočit i na sucho, to znamená bez many, ale je to tak neúčinné, že to snad ani nemá smysl. Pro příklad já bez many ubíral tak maximálně 4 hp, kdežto s manou (použití skillu) 200 hp. I když je pravda, že když mi došla mana, tak jsem byl rád i za to.
Skilly mají svůj vlastní systém expů. Používáním skillů se vám zvyšují skill-expy a skill-levely. Po každém skill-levelu získáte skill-body, kterými můžete vylepšit skilly na vyšší levely. Nejlepší na tom je to, že se nemusíte bát rozdělovat body skillům, nebo je šetřit. Jakmile totiž nějaký skill už nechcete, tak mu můžete všechny body sebrat a přidělit jinému skillu. Má to jen jeden háček – stojí to peníze. Počet skillů je omezen (s vyšším levelem se počet míst pro skilly zvětšuje), takže je nutné staré skilly zrušit a koupit lepší.
Útočné skilly mohou mít kromě různých efektů a zvuků i jiné účinky. Například průrazný efekt, který letí zkrz nepřítele a zasáhne i nic netušícího dalšího nepřítele. V případě, že skill má i jako vlastnost knockback, tak to nepřítele vyhodí do vzduchu, tam udělá salto, dopadne na hlavu a potom se z toho vzpamatovává. Případně to s ním jen praští o zem, to už záleží na síle knockbacku.
Teleportační místnost
Skillů je několik druhů. Jsou to „sword“ - tam jsem já jako archer měl jen popobíhávání, kterým se lze rychleji přesouvat po mapě, „magic“ - různá kouzla a buffy, „upgrade“ - pro permanentní zvýšení životnosti, many, útoku atd. A „special“ - sem patří skilly, které už máte nebo dostanete jako je vyvolání astrální motorky, zbraně, úskok, gesta, aura, kombo atd. Co se týká gest, je jich dost na vyjádření emocí. Sice jsou bez zvuku ale stačí to. Nejvíce se používá tancování, na které musíte mít kolem sebe místo, jinak ho ani nemůžete spustit.
Většina kategorií má svoje vlastní skill-pointy, ale každá kategorie leveluje jinak. Například upgrade musíte vždy koupit lepší skill a ten přidat na stávající a u special kategorie se levely zvyšují samy po deseti levelech.
V boji vám může pomoct i pet. Ve hře jsem viděl mnoho různých petů, od normálně vypadajících jako běžní nepřátelé, přes originály. Bohužel jsem se ještě k žádnému nedostal, tak jen vím, že pet má své vlastní expy a levely, které si zvyšuje.
Cabal obsahuje mnoho questů, alespoň za archera jsem neměl o questy nouzi, takže je o expy postaráno a přibývají docela rychle. Questů můžete mít otevřených maximálně pět najednou. Proto je dobré posbírat podobné questy (zabití stejných nepřátel) a dělat je pak najednou. Co se týká duchaplnosti questů, tak samozřejmě obsahují úkoly jako „jdi tam, zabij x těchto potvor“, „dones x věcí z této potvory“ ale i různé příběhové mise, které jsou celkem propletené.
Obchodní kanál
Questy jsou popsané dobře, většinou víte kam máte jít a často je to zobrazené i na mapě. Dozvíte se co za quest dostanete jako odměnu, kolik expů, kdo vám to dá a v jaké lokaci ten člověk je. Jen asi u třech questů jsem bloudil, nebo si musel znovu přečíst předešlou diskuzi. Později se ale ani tato hra nevyhnula nudným questům (kříž v poušti), kdy musíte sebrat 50 dopisů a z třiceti nepřátel vypadne jeden.
V případě, že za quest dostanete nějakou věc (nestává se často), tak v inventáři září, takže ji nepřehlédnete. Zářit přestane až když ji vezmete a zase pustíte.
Co se týká inventáře, je tam jedna zajímavá věc. Většinou stejné věci nejdou sloučit. Pokud máte dvě lahvičky s manou vedle sebe, nelze je sloučit dohromady. Takže když si kupujete lahvičky po sedmi baleních, nemůžete je dát na hromadu aby jich třeba 99 zabíralo jedno místo v inventáři. Budete jich tam mít hromadu po sedmi kusech. A nebo si připlatíte a koupíte už hotové balení po více kusech – jenže to je zbytečně drahé.
Baby
Když chcete prodat věci, které máte, tak první možností je samozřejmě prodat to NPC postavám. Platí sice asi třetinu z reálné ceny, ale jde to. Navíc posledních devět prodaných věcí si ještě můžete koupit zpět za stejnou cenu, jako jste je prodali. Prodat ostatním hráčům běžné věci je naprosto nemožné, protože jich všude padá taková spousta, že pokud to není na +5 nebo se slotem, nebo jinak vylepšené, tak to nikdo nekoupí. A že těch vylepšení může být hromada. Existuje snad deset různých modifikací a taková věc, například boty, vám potom přidává sílu, regeneraci, expy, útok atd.
Druhou možností, jak prodat věci, je otevřít si svůj stánek. Vejde se do něj osm věcí. Ve hře to vypadá tak, že se vaše postava změní buď v servírku a nebo v číšníka na podstavci se jménem obchodu nad hlavou (záleží na tom, jestli hrajete za ženskou, nebo chlapa). Kdokoli si potom od vás může věci koupit. Kupování však není moc pohodlné, protože pokud chcete něco koupit, tak musíte cenu sami napsat. To v případě více věcí dost zdržuje. Pokud vás někdo vykoupí, že v obchodě nezůstane nic, tak se obchod automaticky zavře.
Ale je tu i třetí možnost a to je obchodní centrum. V Bloody Ice se můžete podívat do tohoto centra a vyhledat si přesně tu věc, kterou chcete. Dokonce si můžete zvolit i kolik + má mít, jestli má mít nějaké zvláštní schopnosti a srovnat podle ceny.
Prodává se tam podobně. Zaregistrujete si tam místo, vložíte věc na prodej, určíte cenu a můžete jít hrát. Taková nabídka je omezena časem (např. Jeden den). Potom když se tam vrátíte, můžete se podívat jestli vaší věc někdo koupil a když ano, tak si vybrat peníze. Ovšem tato služba si z vašeho výdělku vždy vezme nějaká procenta.
Mnou nenáviděné bludiště v dungeonu
Ceny věcí jsou rozlišeny i barevně, takže se těžko spletete o nulu, protože částka s milionem má jinou barvu než částka se sto tisíci.
V putování po světě se vám bude hodit mapa, na které kromě vyznačených důležitých míst, postav a lidí v partě může ukazovat i nebezpečné části mapy a to barevným vyznačením. Podobnými barvami jako jsou označeny jména nepřátel. Mapa je zpracována pěkně a vhodně, jen jsem nepochopil, proč všichni obchodníci mají stejnou ikonku, když ostatní lidé mají různé ikonky. Ono to ani moc nevadí, protože za chvíli si zapamatujete kde kdo je – v každém městě je stejný počet NPC. Co mě ale vadilo bylo natočení mapy tak, že vypadá jako kosočtverec. Během hry je totiž pár věcí potřeba najít jen díky souřadnicím a na takto natočené mapě je to horor. Já sice do levelu 50 hledal jen jednu věc podle souřadnic a ještě k tomu dobrovolně, ale to na tom nic moc nemění.
Mapa má ještě jednu výhodu a to je to, že lze vyvolat i tabulátorem, ne jen písmenem M. V případě klávesy M se mapa otevře dokud ji nezavřete ale v případě tabulátoru je zobrazena jen tak dlouho, dokud tabulátor držíte.
Vyrábění věci z různých ingrediencí
Lokace nejsou nijak extra velké když používáte popobíhávání ale naprosto to stačí. Ti šťastnější mohou používat k rychlejší dopravě i motorky a nebo skateboardy. Žádné hodinové bloudění se nekoná. Mezi lokacemi se prochází teleporty. Je možné se teleportnout i do různých budov, většinou při plnění questů. Během teleportů jsem často přicházel o život, možná díky pomalejšímu počítači, protože když jsem vyšel zpět z teleportu mezi nepřátele, tak než se mi načetla hra, tak jsem byl mrtvý bez toho abych vůbec stihl něco udělat.
Ovšem kromě normálních lokací jsou tu i dungeony a ty se trochu liší. Skrývají se právě za těmi questovými teleporty nebo za teleportační bránou s kartou. Většinou jsou omezeny časem a když je nestihnete dokončit, ztratíte expy – to se mi ještě nestalo, vždycky mi zbylo ještě třičtvrtě času. V dungeonech je omezený pohyb kamery, který nepříjemně omezuje pohled. Pokud ho otočím tak, abych viděl do místnosti, tak koukám zvenku do zdi, pokud chci vidět do dálky, tak musím pohled přiblížit. Nelze se podívat nahoru ani pohled pořádně oddálit.
Příklad graficky odfláklého nepřítele
Kromě toho jsou dungeony většinou vesměs stejné. Rozbijete dveře, zabijete nepřátele v místnosti. Čekal bych, že v dungeonu budou nepřátele silnější, než normálně, ale je to naopak. Také když zabijete hlavního nepřítele z houfu (někdy jde poznat, někdy nejde), tak ostatní ihned umřou a můžete jít dál. Po zabití nepřátel se otevřou další dveře. Zase pozabíjíte nepřátele a jdete do další místnosti. Tam je pět soul lamp v bludišti, které musíte rozbít. Bludiště je díky špatné kameře moje nejneoblíbenější věc na celé hře. V další místnosti zase zabijete hordu nepřátel a v další zničíte soul lampy tentokrát bez bludiště.
Tak takhle nějak vypadá dungeon. Jak postupujete ve hře, tak se časy dungeonů natahují, z pěti minut je najednou dvacet, čtyřicet... Naštěstí když rychle najdete vedoucího nepřítele, tak lze postupovat rychle a dungeon je hotový za deset minut místo čtyřiceti.
Kromě dungeonů je možné vejít i do chaos arény. K tomu potřebujete dostatečný level (myslím 30), vyrobit klíč (často někdo klíč nabízí výměnou za partu), zjistit si na stránkách Cabalu otvírací čas a v daný čas se zkusit připojit. Do chaos arény může jít jen omezený počet hráčů, tak musíte mít štěstí.
Uvnitř arény musíte nejdříve rozbít pevná vrata, trvá to asi pět minut. Poté vejdete do arény, ve které se začnou objevovat hloučky nepřátel. Začnou se objevovat pořád rychleji a pořád silnější.
Já šel do chaos arény poprvé s levelem něco přes 40, v partě byly jinak se mnou jen silnější hráči, převážně s levelem 50. Ke konci se vyrojila snad stovka nepřátel, prostě chaos. Všichni pochcípali, jen jeden nejsilnější se držel do konce, ale bosse stejně nedal. Protože ale vydržel do konce, vypadalo mu spousta upgrade core a force core.
I přes to, že ale hráči často umřou, je dobré tam jít a vydržet co nejdéle kvůli expům.
Asi pokus o vyvolání skejtu
Co se týká party, tak tam není nic extra. Hráči se dělí o expy v partě, čím jsou blíž, tím získávají větší část jeden od druhého. Při zakládání party je možné zvolit si nároky na vypadlé předměty, buďto tak, že je může sebrat ten, kdo nepřítele dorazil, nebo jednou ten, po druhé onen a nebo kdo si co vezme, ten to má. Také je možné si zveřejnit výzvu, že hledáte partu a čekat jestli se někdo ozve.
Později ve hře se můžete připojit ke zvolenému národu, který vám umožní kromě toho, že budete mít svoje domácí území, také boje proti druhému národu. Pro tyto boje se vždy objeví zvláštní kanály a v určitý čas tam probíhají boje. Čas kdy boj začne se zobrazuje na stránkach Cabalu i v updateru když spustíte hru.
Chat se zdá být promakaný, ale spíš mi dělal problémy. Můžete si přepínat různé stavy chatu, jestli chcete psát do party, přes celou lokaci, jednomu hráči atd. Ale je to tak nevýrazné, že jsem často psal tam kam jsem nechtěl. Text se objevuje i nad hráčovou hlavou takže je jasné kdo mluví. Dokonce lze psát i barevně a to za pomoci znaků $0#text. To číslo (nula) určuje barvu textu.
Poklidné chatování kazí akorát spameři ve městech, kde propagují své trapné weby, takže tam je většinou nemožné cokoli psát. Sice můžete spamera zablokovat pomocí /block ale pochybuji že to všichni dělají. Já už to potom také nedělal, když druhý den tam byl znova někdo jiný. Prostě jsem odešel z města a byl klid.
V pozadí se pohybují nechutná chapadla
Později ve hře získáte možnost útočit na hráče. Funguje to známým stylem, že pokud někoho zabijete, zežloutne vám jméno. Pokud to uděláte znova, tak zčervená. Získáte tím nevýhody a ostatní hráči vás budou chtít zabít. Kromě toho můžete vyzvat hráče na souboj PVP. V nastavení je to však v základu zakázáno, takže všechny tyhle požadavky jsou automaticky odmítnuty. Pokud výzvu přijme, odpočítá se začátek boje a pustíte se do sebe. Ten kdo prohraje se objeví ve městě a ten co vyhrál dostane honour body.
Chyby se najdou i v této hře, i když jich moc není. Vlastně jediné chyby, které jsem zaznamenal, ty se týkají ovládání. Pokud postava kouká dopředu, otočím pohled kamery jinam, pustím pravé tlačítko na myši (otáčení kamery) a chci jít tam kam jsem pohled otočil, tak tam postava nejde. Půjde pořád tam kam kouká a to je dopředu. Kdežto když tlačítko na myši nepustím, tak půjde tam kam jsem kameru otočil.
Ten sarkofág brzy přistane ma mojí hlavě
Chvíli mi trvalo než jsem pochopil jak funguje popobíhávání postavy. Pořád mi to běhalo úplně někam jinam, než jsem chtěl. Pak mi došlo, že to neběhá tam kam jdu, nebo tam kam koukám, ale běhá to za šipkou myši. Potom už jsem to konečně mohl smysluplně používat ale je to dost nesmyslné.
A poslední chybka je to, že některé objekty, nebo kopečky (cesta ke Grocerovi v Greenu) jsou špatně obejít, nebo přejít. Vypadá to, že se tam dá krásně projít, ale postava se zasekne a musíte ji odseknout tak, že půjdete směrem ven ze záseku. Neškodilo by klouzání po stěnách.
Dále mi trochu vadilo, že nejdou přesouvat okna jako je inventář, okno s questy atd. Lze si na to zvyknout, ale pohodlnější by bylo přesouvání oken umožnit. To ale není chyba, spíš nedokonalost.
A to je vše (pokud nepočítám mojí nefunkční instalaci). Chyb není moc a nejsou ani nijak závažné.
Hezčí a větší verze špatně graficky zpracovaného nepřítele
Grafika hry je pěkná ale že by nějak extra vynikala, to se říct nedá. Zpracování postav také není zrovna bezkonkurenční ale koukat se na to dá. Zato nepřátelé vypadají ještě hůř než postavy hráčů. Celkově bych řekl, že je to lepší průměr. I když třeba zasněžený hřbitov s opicemi okolo a poletujícím sněhem vypadal úchvatně.
Efekty skillů jsou perfektní, deformují i vzduch a tím pádem vše, co je skrz něj vidět. Umírání nepřátel je super zpracované a vynahrazuje to jejich občasné špatné zpracování. Například zombie se po poražení efektně rozežere (bohužel jsem to nedokázal vyfotit tak aby to vyniklo), mumie se promění v písek, mummy warrior se natáhne a upustí sarkofág který se odkutálí pryč a nebo babayaga zařadí v létajícím kýblu zpátečku a shoří.
Hudba v Cabalu je něco co jsem nečekal. Většinou hudbu na pozadí ztišuji a nebo vypínám chvíli po spuštění, ale to co jsem uslyšel tady, to těžko něco překoná. Hudba je naprosto dokonalá! Kvalitní příjemná, chvílemi i zpívaná muzika, která je v každé mapě jiná. Zažrala se mi do hlavy tak, že jsem si ji pobroukával i když jsem Cabal nehrál. Pořád mám podezření, že tuhle hudbu odněkud vzali už hotovu, protože jestli ne, tak klobouk dolů.
Různí peti
Zvuky jsou v pohodě. Někdy až nechutně autentické, třeba křoupání komárů, když se na ně útočí.
Hra Cabal Online mě ale málem minula a to z pro mě nepochopitelného důvodu – nefunkční instalace hry. Konkrétně jsem celou hru normálně stáhnul, instalace proběhla v pořádku a začaly se stahovat updaty.
Jenže na nějakém updatu se to zaseklo a konec. Prostě se nestáhl. Na oficiálním fóru jsem zjistil, že s tím má mnoho lidí problémy a nemohou kvůli tomu hrát. Kromě
Cabal Online |
9z10 |
Hratelnost: 9
Grafika: 8
Zvuk: 10
|
Max level: 127
Měna: Alz
Questy: Hodně
|
Minimální požadavky: Windows, CPU Pentium III 800 MHz, RAM 512 MB, GFX Jakákoli, HDD 3 GB. |
KLADY:
- mnoho questů
- pěkné efekty zbraní
- hudba
ZÁPORY:
- menší problémy s ovládáním
- problém se stažením a aktualizací hry
|
Download hry |
toho jsem zjistil, že i v minulosti byly s instalacemi a updaty problémy a několikrát se musela celá hra odinstalovat a zase nainstalovat. Lidem tam radili různé fígle na nefunkční update – jako ruční stažení a rozbalení, ale to mi taky nepomohlo. Nakonec tam někdo nabídl zaručeně funkční instalaci ke stažení přes torrent, která už zmiňovaný update obsahovala. Tak jsem hru naposledy celou znovu stáhnul a naštěstí to potom opravdu fungovalo. Doufám, že teď už oficiální instalačka funguje bez problémů.
Cabal postupně odkrývá svoje možnosti, neodhalí nic najednou, takže je stále se na co těšit. Například vlastní guildu si můžete založit až na levelu 40 s rankem 5 a zaplatíte za to 10 milionů. Spousta questů mi nedala spát a vždycky jsem si říkal „Ještě tenhle quest a už dneska končím. Dobře tak ještě tenhle. No tak ještě dokončím level. Ještě se podívám do dungeonu. Už jenom naberu nové questy...“.
Další obrázky
Účinky knonckbacku
Baba jaga
Další hrubě osekaný nepřítel
Tyhle opice vypadají z dálky docela mile
Soul lampa v bludišti dungeonu
Sněží a krajina vypadá nádherně, jenže na obrázku to vůbec nevynikne
Opět skill s knockbackem v akci
Zajímavě řešená lávka, ale hrozně špatně se po ní chodí
Zapomněla se obléknout, nebo si spálila oblečení ve snaze hodit ho na větší +
Komáři nechutně křupají
Skejťák
Opičí zombie párty
Chaos brána
Neskutečné množství nepřátel
Můj nový luk na levelu 50
Recenze | 05.02.2011 | Autor:
Rotačák
přečteno 8548x | komentářů: 21